Sprogbaseret Læring
  • Forside
  • Om SFL event
  • Kurser
    • Grundlæggende SFL
    • Fordybelseskursus: Sprogbaseret pædagogik og SFL
  • Litteratur
  • Foreningen
    • Foreningens årshjul
    • 10. årsmøde
    • Årsmøder
    • Bestyrelse
    • Medlemsliste
    • SFL i fagene >
      • Grundskolen >
        • Læsevejleder >
          • Læsevejledere
          • Blog læsevejledere
        • Naturfagslærer >
          • Naturfagslærere
          • Blog Naturfagslærere
      • Ungdomsuddannelse
      • Læreruddannelse >
        • UC undervisere
        • Blog UC undervisere
    • Netværksgrupper
  • Kontakt

10. årsmøde i SFLP

Program og tilmelding

Konference: SFL i praksis 10. årsmøde i Foreningen for SFL i professionerne 1. februar 2019, kl. 10-16, K3..17, Campus Carlsberg, Humletorvet 3, København



Foreningen for SFL i Professionerne inviterer til sit 10. årsmøde. Konferencen er for alle med interesse for sprogbaseret undervisning/genrepædagogik på basis af systemisk funktionel lingvistik (SFL) inden for alle områder og grene af undervisning: grundskole, professionshøjskoler, universiteter.
 
Tilmelding 10. årsmøde senest 21. januar, 2019:
Pris: 600 kr.

 
Temaet i år er SFL i praksis. Det første oplæg (programændring) handler om hvordan man kan gå til nye arbejdsopgaver som fx vejledning i udformning af handleplaner i grundskolen. Årsmødets andet oplæg sætter fokus på modalitet i praksis: hvordan modale adverbier kan være en genvej til gode elevtekster. Vi gentager de sidste årsmøders succes med Markedsplads hvor vi inviterer deltagerne til at præsentere egne arbejder: bestil en stand på Markedspladsen når du tilmelder dig. Vi slutter dette 10. årsmøde i SFLP med et oplæg om SFL i praksis i læreruddannelsen som samtidig introducerer til det nye område som knytter an til SFL: Legitimation code theory (LCT).

Program

 
Kl. 9.30-10: Kaffe med boller
Kl. 10-10.15: Velkommen til årsmødet
 
Kl. 10.15-11.30: OBS! Programændring.
Hvordan kan man gribe en ny opgave an – med SFL?
Grethe Kjær Jacobsen og Ruth Mulvad

Mange gange står vi over for nye opgaver, fx en slags tekster som ikke lige passer ind i vores gængse forestillinger. Vi er efterhånden hurtige til at genkende fx en tekst om skydannelse i geografi som en forklaring, en beskrivelse af dyr som en informerende beskrivelse i biologi. Danskfaglige genrer så som kommentar og essay, genkender vi også som forskellige varianter af argumenterende tekster.
Men fx på sprogskolerne skal deltagerne ofte beherske andre typer af genrer så som jobansøgning. I mange skoleformer skal eleverne lave mundtlige fremlæggelser, fx som en del af mundtlig eksamen. Og mange af os kender til hvordan det kan være svært at få hold på tekster i matematik. Hvordan går vi som lærere til sådanne opgaver?
I vores oplæg vil vi tage udgangspunkt i hvordan vi gik til en opgave som vi ved første blik fandt lidt fremmedartet: I en SFO syntes pædagogerne ikke at deres handleplaner virkede. Hvordan kan man skrive handleplaner der gør som navnet siger: skaber handlinger, altså handlinger der virker så barnet får det bedre? Vi vil med handleplaner som eksempel vise hvordan en faglig tilgang og SFL kan klarlægge hvordan en handleplan kan skrues sammen – og hvordan SFL med få, men fokuserede sproglige ressourcer kan give fx pædagoger det metasprog om handleplaner som de behøver.

 
Kl. 11.30-12: Modale adverbier som fokus i udskolingens skriveundervisning
Mads Nielsen, Lærerstuderende, KP
Modale adverbier er små ord (jo, vistnok, måske, da osv.), der sjældent får megen opmærksomhed, da de udtrykker abstrakte, sproglige forhold, der er lette at overse. Det kan dog være værd at beskæftige sig med de modale adverbier i undervisningen, da et fokus på de små ord kan fungere som et konkret, funktionelt redskab til at åbne komplekse forhold i tekster og sprog op med, hvorved udviklingen af elevers skriftsprog kan støttes. 

Mads Nielsen: Modale adverbier som fokus i børns skriveudvikling, i DANSK, juni 2018 #2
 
Kl. 12-13: Frokost og generalforsamling i Foreningen for SFL i Professionerne if. vedtægterne
 
Kl. 13-14.30: Markedsplads for SFL i teori og praksis
Bestil en stand på markedspladsen for SFL i teori og praksis! Fortæl om et projekt som du gerne vil dele med andre. Det kan være et eksempel fra din undervisning, noget undervisningsmateriale, en artikel, en ide… Kort sagt: et hvilket som helst lille, større eller stort projekt om SFL/sprogbaseret pædagogik/genrepædagogik. Du får 20 min. på din stand. Send din beskrivelse sammen med din tilmelding:  10. årsmøde   
  
Kl. 14.30-14.45: Kaffe, kage og frugt
 
Kl. 14.45-15.45: Sproglig stilladsering af den semantiske bølge – lærerstuderende støttes i at skrive deres kompetencemålsprøve gennem LCT (legitimation code theory) og SFL
Susanne Jacobsen, cand.pæd. lektor og Anna-Vera Meidell Sigsgaard, ph.d. lektor, KP
 
Lærerstuderende skal som en obligatorisk del af uddannelsen skrive en 10-siders opgave inden for feltet, undervisning af tosprogede elever. Her skal de ud fra et sprogligt perspektiv begrundet i andetsprogspædagogiske og didaktiske refleksioner kunne analysere, vurdere og kvalificere elementer i deres undervisningsfag. Denne prøve er udelukkende skriftlig, og er som sådan kilde til bekymring og usikkerhed hos en del studerende.
I vores oplæg præsenterer vi, hvordan felterne LCT og SFL gensidigt kan berige hinanden i bestræbelserne på at støtte lærerstuderende, både som indholdsmæssig og pædagogisk strategi, når de skal skrive kompetencemålsprøve.

Læs en introduktion til LCT:
Anna-Vera Meidell Sigsgaard: Demokrati og semantiske bølger i andetsprogsundervisningen, i Viden om læsning nr. 18.www.videnomlæsning.dk
 
Kl. 15.45-16: Farvel og tak for denne gang

deltagere_årsmøde_10.docx
File Size: 14 kb
File Type: docx
Download File

generalforsamling_2019_dagsorden.docx
File Size: 14 kb
File Type: docx
Download File

bestyrelsensformandens_beretning_2019[2].docx
File Size: 28 kb
File Type: docx
Download File

forslag_til_en_plan_for_aktiviteter_i_foreningen_2019.docx
File Size: 16 kb
File Type: docx
Download File

regnskab_2018.pdf
File Size: 98 kb
File Type: pdf
Download File


Materialer fra årsmødet

10sflp_forëldrebrev.pdf
File Size: 7937 kb
File Type: pdf
Download File

av_suja_bølger_nsflp2019.pdf
File Size: 1780 kb
File Type: pdf
Download File

invitation_sfl.pptx
File Size: 1154 kb
File Type: pptx
Download File

progression.pptx
File Size: 2589 kb
File Type: pptx
Download File

modale_adverbier_som_fokus_i_børns_skriveudvikling_1_.pdf
File Size: 567 kb
File Type: pdf
Download File

dh_sfl_-_årsmøde.pdf
File Size: 2589 kb
File Type: pdf
Download File

Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Forside
  • Om SFL event
  • Kurser
    • Grundlæggende SFL
    • Fordybelseskursus: Sprogbaseret pædagogik og SFL
  • Litteratur
  • Foreningen
    • Foreningens årshjul
    • 10. årsmøde
    • Årsmøder
    • Bestyrelse
    • Medlemsliste
    • SFL i fagene >
      • Grundskolen >
        • Læsevejleder >
          • Læsevejledere
          • Blog læsevejledere
        • Naturfagslærer >
          • Naturfagslærere
          • Blog Naturfagslærere
      • Ungdomsuddannelse
      • Læreruddannelse >
        • UC undervisere
        • Blog UC undervisere
    • Netværksgrupper
  • Kontakt