top of page

Nyheder

SkoleGPT

Eleverne kan have udfordringer med, hvad de skal skrive. Men der er hjælp at hente.

Med SkoleGPT kan eleverne får forslag til formulering på den tekst, de har brug for. Jo bedre de promter GPTen, des bedre bliver den foreslårede tekst. Det vigtigste er, at eleven ved, hvad de vil skrive om, hvem de vil skrive til, og på hvilken måde de vil formidle teksten på.

En Chatbot er en maskine, der har et kæmpe bibliotek at trække på, når teksten skal formuleres.

Udfordringen er, at få den til at skrive den rigtige tekst, der passer til formålet. 
Den systemisk funktionelle lingvistik kan være med til at tydeliggøre de valg, eleven skal træffe, når hun skal promte maskinen. 


CFU har udarbejdet en plakat, som hjælper eleverne til at promte chatbotten, der kan skrive en tekst på baggrund af kontekstvariablerne felt, relation og måde.

Læs mere

Kommende arrangementer

Opdateret 30 dec. 2024

Artikel

Perspektiver på læring og undervisning

Skab et inkluderende og effektivt klasseværelse. Undersøg dine pædagogiske tilgange og få indblik i, hvordan du kan ændre din praksis.

At kende teorien bag praksis gør det lettere at navigere i en kompleks verden af undervisning og samtidig fastholde fokus på det vigtigste: elevernes læring.

Videoens og artiklens indhold fokuserer på pædagogiske tilgange og teorier inden forundervisning med systemisk funktionel lingvistik, SFL med inspiration fra  især Basil

.Bernsteins teori om pædagogiske kvadrant

Video: Dr. Bronwyn udforsker Bernsteins fire pædagogiske kvadranter som en del af hendes hovedtale - At føle sig svimmel på den pædagogiske rundkørsel: påvirkninger i læse- og skriveundervisning.

For at få en form for perspektiv på den uendelige rundkørsel introducerer Bronwyn en ramme, som først blev foreslået af den britiske sociolog Basil Bernstein, kendt som 'de pædagogiske kvadranter'.

Kvadranterne repræsenterer spektret af forskellige tilgange til undervisning, og de kan hjælpe os til at tænke over mulighederne og begrænsningerne ved de læse- og skrivetilgange, vi som lærere tilbyder eleverne.

Opdateret 30. dec. 2024

Årsmøde 27. og 28. januar 2025 i Silkeborg

Vi går all in på den sprogbaseret undervisning i praksis med et dagsbesøg på Sølystskolen i Silkeborg.  Vi deltager i lektionsstudier i mange fag og reflekterer  efterfølgende over, hvordan vi kan transformere vores oplevelser til undervisning i egen praksis. Den 27. og 28. januar 2025 i Silkeborg Dag 1: Sølystskolen, Gran allé 20, 8600 Silkeborg Dag 2: Læreruddannelsen VIA, Nattergalevej 1, 8600 Silkeborg

Tilmeld her

​​Program dag 1:
Skolebesøg på Sølystskolen.
Mødested: Hovedindgangen
9.30 – 10.45 Velkomst og oplæg omkring Sølystskolens arbejde med sprogbaseret 
undervisning:
Hvorfor står vi her hvor vi står? Der bydes på kaffe/te og brød

10.45 – 10.55 Pause
10.55 – 12. 10 Klassebesøg med efterfølgende samtale (30 min.) med læreren
12.10 – 13.15 Frokost fra skolens kantine
13.15 – 14.30 Klassebesøg med efterfølgende samtale (30 min.) med læreren
14.30 – 15.30 Hands on-aktiviteter, tag et praksiseksempel med hjem

Program dag 2:
VIA, læreruddannelsen i Silkeborg
9.00 – 9.45 Opsamling og evaluering af skolebesøg
9.45 – 10.30 Rammesætning: Fra teori til praksis. Sprog som system – sprog som indhold.
Hvordan kan vi i højere grad tage udgangspunkt i det faglige indhold/de faglige
problemstillinger? Hvordan løser sproget det?

10.30 – 10.40 Pause
10.40 – 11.40 Workshop: Planlægning af sprogbaseret undervisning i fagene:

  1. Dansk

  2. Naturfag

  3. Billedkunst

  4. Matematik

  5. Danskundervisning på sprogskoler:

Se beskrivelser af de 5 workshops indhold nedenfor

11.40 – 12.30 Frokost
12.30 – 13.00 Generalforsamling
13.00 – 14.30 Workshop fortsat
14.30 – 15.00 Evaluering af årsmøde

Læs om alle workshops her

Opdateret 29. september 2024

Årsmøde 2024

Find præsentationer fra sidste årsmøde her

Opdateret 23. nov. 2024

Nordisk SFL - Bliv medlem af foreningen

ÅRLIG KONFERENCE

Foreningens konference i København 2024 er afholdt.  Hvert efterår arrangerer foreningen en konference (NSFL).

I 2025 afholdes konferencen i Kristiansand. Det bliver den 21. konference i foreningens historie.

 

Deltager du på  vores konferencer betragtes du som medlem af foreningen. Medlemskab er gratis og uforpligtende. Læs mere her

Hvad er sprogbaseret læring?

Sprogbaseret læring handler om at bruge, forstå og udvikle sproget som en central del af undervisningen. I denne artikel introducerer vi de basisprincipper, der ligger til grund for den socialsemiotiske pædagogiske tænkning.

Af Ruth Mulvad

At lære er at lære sprog, lære gennem sprog og lære om sprog. Dette tredimensionelle begreb er centralt i den socialsemiotiske pædagogiske tænkning og har to væsentlige implikationer:

  1. Lære gennem sprog: For at lære sprog må elever bruge sproget aktivt. Læring og den pædagogiske kontekst er uløseligt forbundet.

  2. Lære om sprog: Elever skal også udvikle et metasprog – en forståelse af, hvordan sprog skaber betydning.

Kernen i sprogbaseret undervisning er brugen af systemisk funktionel lingvistik (SFL) som teoretisk fundament. Dette syn på sprog understøtter en systematisk tilrettelæggelse af undervisnings- og læringsprocesser, hvor sprog og læring ses som to sider af samme sag.

Som sprogforskeren M.A.K. Halliday udtrykker det: “Educational failure is primarily linguistic failure” (Learning How to Mean, 1975).

Læs hele artiklen her

bottom of page