
SPROGBASERET LÆRING MED SFL
Nyheder
SkoleGPT
Eleverne kan have udfordringer med, hvad de skal skrive. Men der er hjælp at hente.
Med SkoleGPT kan eleverne får forslag til formulering på den tekst, de har brug for. Jo bedre de promter GPTen, des bedre bliver den foreslårede tekst. Det vigtigste er, at eleven ved, hvad de vil skrive om, hvem de vil skrive til, og på hvilken måde de vil formidle teksten på.
En Chatbot er en maskine, der har et kæmpe bibliotek at trække på, når teksten skal formuleres.
Udfordringen er, at få den til at skrive den rigtige tekst, der passer til formålet.
Den systemisk funktionelle lingvistik kan være med til at tydeliggøre de valg, eleven skal træffe, når hun skal promte maskinen.
CFU har udarbejdet en plakat, som hjælper eleverne til at promte chatbotten, der kan skrive en tekst på baggrund af kontekstvariablerne felt, relation og måde.
Kommende arrangementer
Opdateret 30 dec. 2024
Artikel
Perspektiver på læring og undervisning
Skab et inkluderende og effektivt klasseværelse. Undersøg dine pædagogiske tilgange og få indblik i, hvordan du kan ændre din praksis.
At kende teorien bag praksis gør det lettere at navigere i en kompleks verden af undervisning og samtidig fastholde fokus på det vigtigste: elevernes læring.
Videoens og artiklens indhold fokuserer på pædagogiske tilgange og teorier inden forundervisning med systemisk funktionel lingvistik, SFL med inspiration fra især Basil
.Bernsteins teori om pædagogiske kvadrant

Video: Dr. Bronwyn udforsker Bernsteins fire pædagogiske kvadranter som en del af hendes hovedtale - At føle sig svimmel på den pædagogiske rundkørsel: påvirkninger i læse- og skriveundervisning.
For at få en form for perspektiv på den uendelige rundkørsel introducerer Bronwyn en ramme, som først blev foreslået af den britiske sociolog Basil Bernstein, kendt som 'de pædagogiske kvadranter'.
Kvadranterne repræsenterer spektret af forskellige tilgange til undervisning, og de kan hjælpe os til at tænke over mulighederne og begrænsningerne ved de læse- og skrivetilgange, vi som lærere tilbyder eleverne.
Opdateret 23. nov. 2024
Nordisk SFL - Bliv medlem af foreningen
ÅRLIG KONFERENCE
Foreningens konference i København 2024 er afholdt. Hvert efterår arrangerer foreningen en konference (NSFL).
I 2025 afholdes konferencen i Kristiansand. Det bliver den 21. konference i foreningens historie.
Deltager du på vores konferencer betragtes du som medlem af foreningen. Medlemskab er gratis og uforpligtende. Læs mere her
Hvad er sprogbaseret læring?
Sprogbaseret læring handler om at bruge, forstå og udvikle sproget som en central del af undervisningen. I denne artikel introducerer vi de basisprincipper, der ligger til grund for den socialsemiotiske pædagogiske tænkning.
Af Ruth Mulvad
At lære er at lære sprog, lære gennem sprog og lære om sprog. Dette tredimensionelle begreb er centralt i den socialsemiotiske pædagogiske tænkning og har to væsentlige implikationer:
-
Lære gennem sprog: For at lære sprog må elever bruge sproget aktivt. Læring og den pædagogiske kontekst er uløseligt forbundet.
-
Lære om sprog: Elever skal også udvikle et metasprog – en forståelse af, hvordan sprog skaber betydning.
Kernen i sprogbaseret undervisning er brugen af systemisk funktionel lingvistik (SFL) som teoretisk fundament. Dette syn på sprog understøtter en systematisk tilrettelæggelse af undervisnings- og læringsprocesser, hvor sprog og læring ses som to sider af samme sag.
Som sprogforskeren M.A.K. Halliday udtrykker det: “Educational failure is primarily linguistic failure” (Learning How to Mean, 1975).