top of page

Semantiske Bølger og Sprogpædagogiske Snegle
- En ny tilgang til naturfag, der øger flersprogede elevers deltagelsesmuligheder

Projektets formål

Formålet med projektet er at gøre naturfagsundervisningen vedkommende for særligt flersproglige elever.

Dette gøres ved at koble en naturfagsdidaktisk indsats med kombinerede sociologiske og sprogpædagogiske greb, hhv. legitimation code theory (LCT) og en sprogpædagogisk model.

Projektets målgruppe

Projektets målgruppe er natur/teknologi (N/T)-lærere på mellemtrinnet og deres elever, studerende på læreruddannelsens N/T-undervisning og det obligatoriske modul Undervisning af tosprogede elever samt det nationale og internationale forskningsmiljø.

Projektets aktiviteter

Projektet er inspireret af interventionsforskning og design-based research, hvor den forskningsbaserede viden om LCT, sprogpædagogik og natufagsdidaktik omsættes iterativt til konkrete ændringer af praksis i grundskolens N/T-undervisning på mellemtrinnet. Projektet drives af en gruppe bestående af en projektleder og to medarbejdere, der samarbejder tæt med lærerteams på de deltagende skoler.

I samspil med N/T-lærerne undersøges, tilrettelægges, afprøves og evalueres en ny tilgang til N/T-undervisningen, hvor det naturfaglige indhold gøres tilgængeligt for elever i en gradvis, målrettet bevægelse fra hverdagssprog til fagsprog.

 

Sideløbende med indsatsen på skolerne, udvikler og afprøver projektgruppen og lærerteams sammen med lærerstuderende, hvordan denne tilgang producerer viden, som bedst integreres i undervisningen i læreruddannelsens N/T-undervisning og det obligatoriske modul Undervisning af tosprogede elever.

 

Projektet er dagsordensættende og bidrager til et internationalt fagligt miljø i udvikling. Samtidig bidrager det til skandinavisk arbejde med at bruge sprogpædagogiske forsknings- og udviklingsarbejde og inkluderende tilgange i naturfagsundervisningen.

Resultater

  • Resultater formidles løbende via Big Bang konferencerne i 2022 og 2023, Multikulturelle Skoler konferencen i 2023 og seminarer. Se i øvrigt publikationer og kalender for mere – disse opdateres løbende.

Kalender

  • Projekt er et treårigt projekt, med forløb i januar 2021 – juli 2024.
    Hør om projektet den 6.3.2025 ved INDsigt Seminarrække i naturfagsdidaktik

Publikationer

Meidell Sigsgaard, A.-V., Lohse, D. M., & Skinhøj, K. (2023). Sproglige aktiviteter med fagligt indhold: Puslesætninger i natur-teknologiundervisningen. Sprogforum. Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, 76(Juni), 63–74. https://tidsskrift.dk/spr/article/view/138182

 

 

Meidell Sigsgaard, A.-V., Heinrich, S., Pagaard, D. M., & Olsen, P. S. (2023). Semantiske Bølger: Sprogligt arbejde i natur/ teknologiundervisningen med fagligt fokus. MONA, 3, 26–43. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/139987

Profil

Anna-Vera
Meidell Singsgaard

Projektet ledes af Anna-Vera Meidell Sigsgaard, lektor ph.d., i dansk som andetsprog og pædagogik.

Hun har introduceret LCT til den danske pædagogiske kontekst og har mange års erfaring med forskning i og efteruddannelse af lærere i fagenes sproglige dimension. Hun er medstifter af LCT-Nordisk netværk for forskere og uddannere, bestyrelsesmedlem af foreningerne for SFL i Professionerne og Nordisk SFL og Socialsemiotik.

Ditte Marie
Pagaard

Ditte Marie Pagaard, Cand. scient i Geografi er lektor i naturfag. Hun underviser i geografi og natur/teknologi på læreruddannelsen og naturfagsvejledere på efteruddannelsen og deltaget i forskellige projekter hvor den sproglige dimension af naturfag har været i fokus.

Dorte Maiken Lohse, lektor i dansk og DSA, bidrager med mange års praksiserfaringer bl.a. med udviklingaf sprogbaseret NT-undervisning.

Dorte Maiken 
Lohse

Suzanne Rønhøj Schjøtt, adjunkt i naturfagsdidaktik og underviser i natur/teknologi på læreruddannelsen, er uddannet biolog og bidrager med viden om læring i naturfagene.

Suzanne Rønhøj
Schjøtt

Sonja Heinrich har en phd indenfor naturfag, er uddannet naturfagslærer og fremmedsprogslærer og medbringer erfaringer indenfor folkeskolen.

Sonja Heinrich

Pernille Sveistrup Olsen er Natur/teknologi- og dansklærer på Grydemoseskolen og naturfagsvejleder i Espergærde. Pernille har deltaget i projektet i projektet i projektets to interventionsår og bidraget med sin stor viden om N/T-didaktiske tilgange. I 2023 vandt Pernille Novo Nordisk Fondens Natur- og Teknologilærerpris (ØST)

Pernille Sveistrup
Olsen

Pernille photo.jpg

Kamille Skinhøj er dansk- og engelsklærer på Grydemoseskolen og sprogvejleder i Espergærde. Hun har deltaget i projektets to interventionsår og bidraget med sin viden om sprogpædagogik og mange års erfaringer med inkluderende undervisning.

Kamille Skinhøj

Kamille Skinhøj.jpg

Projektet er støttet af Novo Nordisk

Observationer og aktiviteter

Flyde og synkesprog i forsøg vs. opsamling

Det periodiske system

Tid og fordybelse - elevsamtaler

bottom of page