top of page

Sprogbaseret pædagogik og SFL –
Et kursus i grundlæggende kendskab til SFL-baseret pædagogik

Design jeres eget kursus. 

 

Sprogbaseret pædagogik og SFL – et kursus– grundlæggende kendskab til SFL-baseret pædagogik

Nøglen til god undervisning og læring mener vi findes i en sprogbaseret tilgang, hvor der er fokus på sprog og sprogets funktion og betydning.

Den sprogbaserede tilgang tilbyder en række konkrete måder at arbejde med de forskellige fag på i f.eks. folkeskolen, på højere uddannelsesinstitutioner eller på sprogskoler.

Den sprogbaserede tilgang har ikke fokus på fejlfinding og traditionel grammatik, men søger derimod at skabe en forståelse af, hvordan sproget anvendes i forskellige kontekster med tanke på både formål og kommunikationsmåde. 

Kurserne er typisk meget praksisnære, og vores mål er tilbyde konkrete værktøjer, som kan anvendes efterfølgende i egen praksis.

Alle kan deltage uanset om erfaring med SFL eller med at undervise. 

Undervisere på kurset

Medlemmerne i foreningen har alle forskellige baggrunde og arbejder med forskellige fag, hvorfor vi kan udbyde en række forskellige kurser, der er målrettet netop din praksis og dit fag.

Kurset kan vare en eller flere dage.

Ring eller skriv til os og så finder vi en løsning, der passer din institution.

 

Kontakt

Grethe Kjær Jacobsen: grethe.kjaer.jacobsen@gmail.com

Ruth Mulvad: ruthmulvad@gmail.com

Brug eventuelt kontaktformular på forsiden. 

Grundkursus i SFL - et eksempel

På kurset får I et grundlæggende kendskab til sprogbaseret undervisning og systemisk funktionel lingvistik, SFL. På kurset arbejder I med gode konkrete eksempler på undervisning med udvalgte sproglige ressourcer for på den måde at kunne udvikle både egen og andres praksis. 

 

Med udgangspunkt i pædagogisk-didaktisk praksis i fag, fx litteraturpædagogik, mundtlighed,  naturfags-undervisning, andetsprogsundervisning, arbejdes der på kurset konkret med udvikling af undervisnings-praksis i forskellige fag i grundskole, læreruddannelse, ungdomsuddannelse og på sprogskoler.
Det kan være egen praksis, men det kan også være som vejleder, konsulent o. lign.

Sammen arbejder vi med at analysere og tilrettelægge undervisning både når det handler om valg af sproglige ressourcer og SFL-baseret pædagogik. 

 

Der vil blive mulighed for at afprøve og få feedback på egne forløb imellem kursusgangene, ligesom vi meget gerne vil inddrage materialer og problemstillinger fra deltagernes fag og praksis. 
 
Kurset henvender sig til dig som er lærer, underviser eller ressourceperson, fx vejleder, lærer i grundskolen, i modtagelsesklasser, i læreruddannelsen, på sprogcentre o. lign.

 

Kursusdatoer: Efter aftale
Kursussted: Efter aftale

Deltagerantal: Efter aftale
Pris fx 9.000 kr. (ekskl. moms), inkl. forplejning * studerende 3.000 kr.

Tilmelding Efter aftale
Arrangør Foreningen for SFL i professionerne:  www.sprogbaseretlaering.dk


Undervisere


Kathrin Bock: lektor på VIA, Læreruddannelsen i Silkeborg.  Kathrin har lavet en række forskning- og udviklingsprojekter samt kurser om SFL. Hun er forfatter til artikler om SFL-baseret undervisning.

Grethe Kjær Jacobsen: Tidligere pædagogisk udviklingskonsulent i Køge Kommune.
Har arbejdet med at implementere SFL i praksis på kommunens skoler. Hun udvikler kurser med SFL. Sammen med Ruth Mulvad forfatter til bl.a. bogen Ind i naturfag – fra tekster til naturfaglig kompetence. Akademisk Forlag, 2022.

Ruth Mulvad: konsulent, arbejder med udvikling af SFL i teori og praksis. Forfatter til
bl.a. bogen Sprog i skole (2012). Akademisk Forlag, og en række artikler om SFL-
baseret pædagogik.
 
Dag 1 -2
Hvordan kan vi træffe sproglige valg som understøtter et bestemt budskab?
Hvordan kan vi arbejde med forskellige tekster i forskellige kontekster?
Vi tager udgangspunkt i et konkret undervisningsforløb. Der vil være fokus på sproglige
ressourcer indenfor det område der i SFL kaldes den ideationelle metafunktion.
 
Hvad betyder det når vi siger: at lære er at lære sprog, gennem sprog og om sprog? Med
udgangspunkt i forskellige pædagogisk-didaktiske modeller og konkrete
undervisningsforløb vil vi arbejde med SFL-baserede pædagogiske principper.
I får en opgave med hjem og kan afprøve et forløb

 

Dag 3 – 4
At skabe sammenhæng i tekster er denne kursusgangs fokus. Du vil få ideer til hvordan
du kan arbejde med dette og hvordan det kan kvalificere læsning og skrivning af tekster.
Der vil være fokus på ressourcer fra den tekstuelle metafunktion.

 

Markedsplads:

Du kan fremlægge dit eget forløb og få feedback fra de øvrige deltagere.
 
Hvordan får vi systematiseret og inddraget den nye viden i vores daglige praksis så vores
udvikling af elevernes/kursisternes sprog altid er i fokus i den didaktiske planlægning?
Kursisterne får en opgave med hjem og kan afprøve et forløb.


Dag 5 - 6 
Vi ser et eksempel på et undervisningsforløb hvori der indgår udvalgte sproglige
ressource til at udtrykke følelser, bedømmelser og vurderinger (interpersonelle
metafunktion og appraisal/evalueringssystemet). Vi arbejder med det i forskellige tekster
og ser hvilken betydning forskellige valg af sproglige ressourcer har.
 
Markedsplads:

Du kan fremlægge dit eget forløb og få feedback fra de øvrige deltagere
samt give feedback på andres forløb.
Diskussion af perspektiver og evaluering.
(Ret til ændringer forbeholdes!)

Anker 1

OM SFLP

Foreningen hedder Systemisk Funktionel Lingvistik i Professionerne og er grundlagt i 2009.

Bestyrelsen

Foreningen samarbejder internationalt med

  • Nordisk forening for SFL og socialsemiotik

  • European Systemic Functional Linguistics Association

  • Australian Systemic Functional Linguistics Association

  • International Systemic Functional Linguistics Association

Har du spørgsmål, kommentarer eller ønsker medlemskab så brug foreningens kontaktformular 

©2024 by Sprogbaseret læring. 

bottom of page