
SPROGBASERET LÆRING MED SFL
Årsmøde for Foreningen for SFL i Professionerne 2026
Den 26.-27. februar 2026
Københavns Professionshøjskole, Tagensvej 18, København, Lokale: C030
Tilmeld dig senest 2. februar: https://forms.gle/v4s516a9xYMosXfM8
På årets SFL-årsmøde folder vi temaet ud gennem oplæg, workshops og samtaler på tværs af fag og skoler.
Ruth Mulvad åbner mødet med et praksisnært blik på, hvordan sprogbaseret undervisning kan gøres enkelt og virkningsfuldt.
Dag 1 vælger du mellem workshops om alt fra naturfaglig mundtlighed til billedanalyse, kulturfag, beretninger i dansk og sprogarbejde i matematik.
Dag 2 byder på SFL perspektiver i de pædagogiske vinde, der blæser – og en legende fælles workshop om, hvordan AI kan skærpe vores blik for sprog i fagene.
To dage med faglig fordybelse, konkrete redskaber og inspirerende samtaler om, hvordan vi sammen kan bringe SFL i spil dér, hvor undervisningen sker.
Årets Tema: SFL i fagene. Og hvordan gør vi så det?
Program
Torsdag den 26. februar
9.30 – 10.00 Ankomst og let morgenmad
10.00 – 12.00 Velkomst og rammesætning
Fra teori til praksis. Hvordan kan vi enkelt og effektivt bruge SFL i undervisningen?
Ved Ruth Mulvad
I oplægget sætter jeg rammerne for hvordan vi kan arbejde med sprog i de enkelte fag, hvordan
SFL kan integreres i de enkelte fags indhold og problemstillinger. Ud fra eksempler på
elevarbejder i et undervisningsforløb viser jeg principperne for en sprogbaseret undervisning med
SFL hvor eleverne i sammenhængende trin får adgang til at udvikle deres sprog så de kan
formulere sig fagligt. Deltagerne får mulighed for selv at arbejde med hvordan en sådan
undervisning kan tilrettelægges i deres fag: hvordan man kan planlægge et forløb som en kæde af
sprogbrugssituationer ved hjælp af SFL-redskaber.
12.00 – 12. 45 Frokost
12.45 – 15.30 Workshop: Planlægning af sprogbaseret undervisning i fagene:
-
Kulturfag
-
Naturfag – fokus på mundtlighed
-
Billedanalyse i dansk og billedkunst
-
Matematik
-
Dansk indskoling
Se beskrivelser af de 5 workshops indhold nedenfor
15.30 – 16.00 Opsamling
Fredag den 27. februar
8.30- 9.00 Let morgenmad
9.00 – 11.30
De pædagogiske vinde skifter retning – igen.
Nye læreplaner, nye idealer og nye måder at forstå undervisning på blæser ind over os. Men hvor
står SFL i alt det her? I denne workshop undersøger vi hvordan sproget, måden at lære på, elev- og
lærerroller flytter sig med forskellige undervisningsmetoder.
Med en kort introduktion af Ruth Mulvad og oplæg fra Trine Petz, Anette Vestergaard Nielsen og
Grethe Kjær Jacobsen inviteres I til en åben samtale om, hvordan SFL kan give os sprog for – og
mod til – at navigere i de pædagogiske forandringer.
11.30 – 12.00 Generalforsamling
12.00 – 12.45 Frokost
12.45 – 13.45 Hvordan kan AI være med til at skærpe blikket for sproget i fagene?
Ved Anette Vestergaard Nielsen
I denne workshop undersøger vi, hvordan læring i, om og med SkoleGPT kan kvalificere et
funktionelt sprogfokus (SFL) i den undervisning, vi allerede kender. Vi afprøver, hvordan sproglige
stilladser, tekstaktiviteter og elevernes egne faglige formuleringer kan understøttes og udvides
gennem kunstig intelligens. Deltagerne får mulighed for både at lege, udfordre og diskutere: Hvor
åbner teknologien for nye faglige samtaler – og hvor skal vi som undervisere være skarpe på
rammer, sprog og didaktik?
13.45 – 14.00 Evaluering af årsmødet og tak for i dag
Beskrivelser af workshops torsdag kl. 12.45 - 15.30
Lav din prioriterede liste og klik den ind i din tilmelding.
Alle workshop har en sprogbaseret tilgang til læring som omdrejningspunkt
Kulturfag - Den Kolde Krig
ved Henrik Skov
Hvordan blev sprog brugt som redskab til ideologisk formidling, propaganda og kulturel identitet under konflikten
mellem øst og vest? Gennem konkrete eksempler som plakater, billeder og taler vil oplægget vise, hvordan
ordvalg, metaforer og gentagelser formede opfattelsen af fjenden og kulturen på den anden side.
I workshoppen indgår praktiske øvelser, hvor deltagerne aktivt arbejder med sproget: Analyse af propagandamateriale, omskrivning af slogans til moderne kontekster og refleksion over kulturelle stereotyper.
Formålet er at demonstrere, hvordan sproget både kan skabe og formidle kulturforståelse, samt give deltagerne
konkrete redskaber til sprogbaseret undervisning i kulturfag.

Naturfag - Med fokus på mundtlighed - Tale for at lære
ved Christine Worm
Hvordan kan vi som lærere skabe rammer, hvor eleverne ikke blot udfører praktiske aktiviteter i naturfag, men
samtidig tilegner sig og anvender fagets sprog?
I denne workshop skal vi se på samspillet mellem mundtligt sprog og handling i naturfaglig undervisning. Med afsæt i forskellige praksiseksempler drøfter vi, hvordan brugen af fagsprog undervejs i eksperimenter og undersøgelser kan styrke både elevernes begrebsforståelse og deres evne til at kommunikere naturfagligt og ikke mindst, hvordan lærere kan facilitere elevernes brug af fagsprog i undervisning.

Billedkunst og dansk - Billedanalyse
ved Vivi Byg Rasmussen og Grethe Kjær Jacobsen
I denne workshop arbejder vi med kunstbilleder og billedanalyse.
Med udgangspunkt i SFL skal vi arbejde med at læse kunstværker og udtrykke det sprogligt, fx stiller vi følgende
spørgsmål: Hvad ser mine øjne? Hvor? Hvornår? Med hvem? Hvad sker der (helt sikkert)? Hvad tror jeg der sker?
Derudover skal vi arbejde med formålet med en billedanalyse, og hvilke redskaber vi kan anvende til dette arbejde,
Vi viser også et enkelt eksempel på et arbejde med en billedbog, samt hvordan et billede kan være udgangspunkt for
skrivning af tekst.

Matematik - De fire regningsarter
ved Lars Salomonsen
I workshoppen vil vi med udgangspunkt i en bolsjebutik (centicubes og mønter) arbejde med hvordan en sproglig
tilgang kan give eleverne mulighed for at få en dybere forståelse af de fire regningsarter. Vi vil sammen afprøve og
diskutere kontekstens betydning (her en bolsjebutik), hvordan og hvad der skal til for at konteksten kan give
mulighed for at bygge bro mellem dagligdagssproget og det matematiske fagsprog.

Dansk - Beretninger i indskolingen,
ved Trine Petz og Mimi Skovgård
Vi arbejder med hvordan beretningen kan tænkes ind i planlægningen af et længere undervisningsforløb.
I workshoppen tager vi udgangspunkt i hvordan en fælles oplevelse – for eksempel en ekskursion – kan fungere som
et udgangspunkt for elevernes arbejde. Samtidig undersøger vi hvordan beretningen kan bygge bro til de kommende
faglige aktiviteter.
Vi dykker ned i beretningens tekstlige kendetegn og struktur og ser nærmere på de særlige sproglige træk der
præger en personlig beretning. Desuden udforsker vi hvilke SFL-værktøjer man kan inddrage i arbejdet – for
eksempel nominalgrupper, materielle processer og tidsforbindere – for at styrke elevernes forståelse af genren og
dens sproglige muligheder.
I får mulighed for at afprøve skrivning af små beretninger - og diskutere egne perspektiver på et eksemplarisk forløb.

