top of page

16. årsmøde i foreningen for SFL i professionerne

Den 27. og 28. januar 2025.  Silkeborg

 

Program dag 1:
Skolebesøg på Sølystskolen Granalle 20, 8600 Silkeborg. Mødested: Hovedindgangen
9.30 – 10.45 Velkomst og oplæg omkring Sølystskolens arbejde med sprogbaseret

undervisning: Hvorfor står vi her hvor vi står? Der bydes på kaffe/te og brød

10.45 – 10.55 Pause
10.55 – 12. 10 Klassebesøg med efterfølgende samtale (30 min.) med læreren
12.10 – 13.15 Frokost fra skolens kantine
13.15 – 14.30 Klassebesøg med efterfølgende samtale (30 min.) med læreren
14.30 – 15.30 Hands on-aktiviteter, tag et praksiseksempel med hjem

 

Program dag 2:
Læreruddannelsen VIA, Nattergalevej 1, 8600 Silkeborg
9.00 – 9.45 Opsamling og evaluering af skolebesøg
9.45 – 10.30 Rammesætning: Fra teori til praksis. Sprog som system – sprog som indhold.
Hvordan kan vi i højere grad tage udgangspunkt i det faglige indhold/de faglige
problemstillinger? Hvordan løser sproget det?

10.30 – 10.40 Pause
10.40 – 11.40 Workshop: Planlægning af sprogbaseret undervisning i fagene: 1. Dansk, 2. Naturfag, 3. Billedkunst, 4. Matematik, 5. Danskundervisning på sprogskoler: Se beskrivelser af de 5 workshops indhold nedenfor

11.40 – 12.30 Frokost
12.30 – 13.00 Generalforsamling
13.00 – 14.30 Workshop fortsat
14.30 – 15.00 Evaluering af årsmøde

1 Dansk:
Med udgangspunkt i en opgave fra prøverne i skriftlig dansk arbejder vi med at identificere de sproglige krav, eleverne skal kunne håndtere i forhold til at skrive debatindlæg i 8. klasse. Hvordan kan man ved hjælp af SFL tilrettelægge et forløb som leder frem imod at eleverne kan skrive et kvalificeret debatindlæg - der også lever op til kravene i opgaveformuleringen? 
Vi ser på et praksiseksempel fra en 8. kl., og vi arbejder med andre eksempler på argumenterende tekster fra opgavesæt til prøverne i skriftlig dansk.  Hvordan kan samtalerunden, som eleverne har mulighed for at benytte til prøven, kvalificeres?

2 Naturfag:
Forskning viser at læsning af naturfagenes tekster for mange elever udgør en barriere snarere end en hjælp til at forstå fagenes emner og udvikle naturfaglig literacy (Bremholm, J. Krabbe, M. S., Buch, B., Puck, M.). I workshoppen ser vi på konkrete undervisningscases fra et aktuelt, dansk forskningsprojekt om naturfaglig literacy og undersøger hvordan undervisningen i læsning og skrivning af tekster i eksemplerne ville kunne kvalificeres med en SFL-baseret tilgang.

3 Billedkunst:
Med udgangspunkt i temaet LYS arbejder vi konkret med at fremstille en lille ”glasmosaik”. Eleverne skal i billedkunst beherske mundtlighed i fremstilling og præsentation af deres værker. Vi arbejder undervejs med at gøre arbejdet sprogligt ved hjælp af SFL.
Vi arbejder med kompetenceområderne Billedfremstilling og Billedpræsentation.


4 Matematik:
Vi vil arbejde med en sprogbaseret tilgang til læring med fokus på at lære om matematik gennem udvikling af sprog. Vi undersøger læremidler med fokus på Derewiankas snegl og afslutter med at se på eksempler på forløb som vi kan redidaktisere så det passer til vores elever. 

5 Danskundervisning på sprogskoler:
Workshoppens mål er at introducere nogle af de AI baserede værktøjer, man kan anvende i DSA-undervisningen for at fremme den sproglige udvikling. Vi skal ved hjælp af AI forsøge at producere tekster, som naturligt indgår i test- og prøvematerialet på sprogskoler. Teksterne skal kvalificeres med SFL og med særligt fokus på at skabe gode sammenhængende tekster, der opfylder danskuddannelsesmålene.

Skærmbillede 2024-02-01 kl. 13.45.59.png

Hvordan gør man en undersøgende undervisning sprogbaseret? v/konsulent Grethe Kjær Jacobsen og Ruth MulvadI dette indlæg giver vi et eksempel på, hvordan læreren kan integrere sprog i en undersøgende undervisning og uddrage didaktiske principper

Skærmbillede 2024-02-05 kl. 12.48.33.png

Farvelade af Ord Sprogbaseret undervisning i Billedkunst! v/ Konsulent for billedkunst, H&D og teknologiforståelse CFU/KP Marlene Muhlig og konsulent for skoleudvikling og dansk som andetsprog Roskilde kommune Anita May Rintza Fryd

Skærmbillede 2024-02-01 kl. 14.16.08.png

STEAM-undervisning (fokus naturfag/billedkunst) v/ CFU-konsulent Anette Vestergaard Nielsen

Når STEM bliver til STEAM (Science, Teknologi, Engineering, Art og Matematik), har vi et nyt syn på formidling af vores naturvidenskabelige undersøgelser. 

Skærmbillede 2024-02-20 kl. 13.13.44.png

Sprogbaseret undersøgende matematik v/matematikvejleder Bettina Moan, Ellemarkskolen KøgeI faget matematik har der, hen over en årrække, været et større og større fokus på de matematiske kompetencer, 


Dansk med fokus på litteratur og sanselighed. v/ lektor Kathrin Bock, Grethe Kjær Jacobsen og Ruth Mulvad. I denne workshops tager vi udgangspunkt i en undersøgende litteraturundervisning der inddrager en sprogbaseret tilgang. 

Skærmbillede 2024-02-02 kl. 10.24.29.png
Præsentationer. Årsmøde 2024
Det 14. årsmøde i Foreningen for SFL i professionerne
den 2. og 3. februar 2023.
To workshopdage om naturfag og dansk

Københavns Professionshøjskole, Tagensvej 18, Kbh N Bygning C lokale 030 (Stueplan)

 

Naturfagsdagen den 2. februar

10.00 - 10.05 Velkomst

 

10.05 - 11.45 Søs Spahn, konsulent for matematik, CFU KP

Hvordan kan du få elever til at udvikle en tekst i matematik, der leder hen mod en form for ræsonnement eller konklusion? 

En af de fagdidaktiske udfordringer i matematik er at få eleverne til at forstå, at faget også er skriftligt - særligt når de skal levere en forklaring, der tydeliggør deres proces og en konklusion ifm. et problem.

Sammen med Søs ser vi på et forsøg fra en afprøvning i 6. klasse, hvor eleverne for første gang bliver præsenteret for, hvordan sætningsudvikling kan give dem en vej ind i den faglige skrivning. 

 

12.30 - 14.00 Mette Mellerup, Naturfagsvejleder STEM KA Stud., Sølystskolen, Silkeborg. STEM er trend der tager udgangspunkt i et problem eller  en udfordring og ikke som vi kender det, et fagligt felt. Hvad kan STEM og hvad kan det ikke i forhold til læring? Hvordan får vi undervisning i fagsprog ind i ikke stramt stilladserede forløb, hvor eleverne i høj grad sætter dagsordene for det faglige indhold og processen er styrende for arbejdet?

Mette problematiserer STEM-tanken i forhold til en sprogbaseret undervisning som den praktiseres på Sølystskolen, og det misk mask der er mellem det vi vil og det vi bør i forhold til fælles mål og Folkeskolens Prøver 

14.00 - 15.45 Anette Vestergaard Nielsen, konsulent for naturfag STEM KA Stud., CFU KP. Anette udfolder temaet STEM – science, teknologi, enginering, matematik – med en sprogbaseret SFL-tilgang. Elever bliver mere motiverede og engagerede i naturfaglige problemstillinger, når problemstillingen sættes ind i en autentisk case. Anette kommer med eksempler som fx opbygning af Mykolajiv med 3D print og gravity kamufleret som Gery Viti. Vi bruger hverdagssproget som grundlag til at udvikle et nuanceret fagsprog

 

15.45 - 16.00 Ovenstående oplæg og pointer opsummeres.


De tre oplæg vil veksle mellem præsentation og workshop.



Danskdagen den 3. februar

10.00 - 11.30. Hanne Schilling, Lektor og Jane Nielsen Sprogskoleleder, CDI Køge. Sprogbaseret læring med SFL til sprogskoler. Brug af videoer til selvstudie. Jane og Hanne præsenterer et nyt videomateriale til undervisning af indvandrere/flygtninge. I materialet er der fokus på tre forskellige tekstaktiviteter, beretning, forklaring og instruktion. Herefter er der en drøftelse af hvordan materialet kan kvalificeres og anvendes i  andre pædagogiske kontekster

 

11.30 - 12.15. Frokost

 

12.15 - 12.45. Generalforsamling SFLP

 

12.45 - 13.45. Markedsplads. Vi deler viden om sprogbaseret undervisning med SFLP. Få praksiseksempler med hjem 

 

13.45 - 14.00. Kaffe/the pause

 

14.00 - 15.45. Susanne Hansson. Pædagogisk konsulent for dansk, CFU Absalon. Hvilke skriftlige krav stilles der til Folkeskolens Prøve Dansk, skriftlig fremstilling? Susanne præsenterer de faglige krav. Herefter workshop om sproglige SFL redskaber der understøtter de faglige krav til Folkeskolens Prøve Dansk, skriftlig fremstilling. 

15.45 - 16.00 Opsamling med dagens pointer

TId: Torsdag d. 2. og fredag d. 3.februar 2023, begge dage kl. 10-16
Sted: KP, Tagensvej 18, 2200 København N  (bemærk adressen! Bus 6A går til døren)
Pris: 175 kr. pr. dag (forplejning)
Tilmelding: Man kan tilmelde sig en af dagene eller begge dage.

Senest den 23. januar 2023 på dette link: https://forms.gle/qmxeoj2gKG4H2wrZ6

Sådan kommer du til Tagensvej: https://www.kp.dk/uddannelsessteder/tagensvej-18/

 

Der er desværre ikke noget kort af bygningerne ved T18. Men kommer man ind ad hovedindgangen fra Tagensvej 18, og går igennem til gården er det bygningen til venstre for gårdhaven. Kigger du på denne screenshot af google maps er det bygningen lige overfor deres kantine, som hedder Bistropol:

image003.png

Årsmødet er afholdt.
Vi glæder os til næste år.
Se præsentationer herunder

Præsentationer fra årsmøde 23 

Mette Mellerup åbnede for diskussionen om SFL i STEM.

Problemstillingen var:

Hvordan sikre vi at eleverne får deltagelsesmulighed i STEM-undervisningen med et fortsat fokus på sprog?

Se Mettes præsentation her!

bottom of page