top of page
Introduktionslitteratur til SFL/socialsemiotik

SFL, systemisk funktionel lingvistik, kan betegnes som en slags betydningsgrammatik, dvs. etbegrebsapparat som kan klarlægge hvordan mennesker konstruerer betydning med fx sprog.

 

Dette begrebsapparat hviler på en mere overordnet teori om hvordan menneskerkonstruererbetydning ved hjælp af tegn, nemlig socialsemiotik som oversat betyder en teori om tegnsbetydning i sociale sammenhænge.

Teorien kan anvendes på alle slags betydningssystemer, fx sprog, billeder, rum som arkitektur, museer, film, kropssprog osv.

 

SFL, systemisk funktionellingvistik, er begrebsapparatet som bruges til at analysere et betydningssystem med.

SFL er oprindeligt udviklet til analyse af tegnsystemet verbalsprog, men er også udviklet til analyse afmange andre tegnsystemer, især billeder.

 

Vi anbefaler nedenstående fire artikler, som giver eksempler på hvordan en SFL-baseret undervisning kan se ud.

Herefter præsenteres bøger om SFL, litteraturliste på dansk og litteratur på engelsk. 

​​

Vi anbefaler fire artikler

Fra slugte nåle til liv på børnehjem.
SFL-baseret undervisning med afsæt i autobiografiske tekster. Bock, K.(2017).I: Bock, K., M.V. Christensen, D.V. Eggersen, N.B. Gøttsche og M. Rydén(red.) (2017). Genrepædagogik og andre nye veje i læse og skriveundervisningen. København: HansReitzels Forlag.I første del af artiklen får du en kort introduktion til hvad det vil sige at arbejde sprogbaseret medSFL i dansk og resten af artiklen kan du så se hvordan det kan se ud i praksis.Du kan selv lave et tilsvarende forløb–eller bruge andre tekster.

 

Vilde med sten–indskolingsbørn på opdagerfærd i geologiens sprog.
Derewianka, B. (2016).I: K.Bock, M.V.Christensen, D.V. Eggersen, N.B. Gøttsche og M. Rydén (red.).Genrepædagogik ogandre nye veje i læse-og skriveundervisningen.København: Hans Reitzels Forlag. Denne artikel er god at starte med fordi den helt grundlæggende viser sprogbaseret SFL i praksis:forløbet trin for trin og eksempler på elevtekster skrevet undervejs: lige fra noter fra en ekskursiontil færdige tekster skrevet på klassen. Forløbet er beskrevet med SFL-begrebet register: fraerfaringsbaseret, her og nu-sprog via eksperimenteren til at læse og skrive fagtekster. Artiklen ligger til grund for Deriwiankas sneglemodel som bruges meget i DK

 

​Fra baller til sædemuskler–sprogbaseret fagundervisning.
Kofoed, U., R. Mulvad & I. Ragnarsson (2021)I  Knudsen, S.K. & L. Wulff(red.).Kom ind i sproget, 2. udgave. Akademisk.Artiklen er bygget op omkring et undervisningsforløb i idræt der er tilrettelagt ud fra Derewiankas sneglemodel.Først får du vist hvordan undervisningen ser ud, derefter følger forklaringer på hvordan sneglemodellen er brugt og til sidst en samlet redegørelse for sneglemodellen som læringsprincip.​

 

Kan det være sjovt at skrive om havdyr?
Mulvad, R. (2011)I: S. Madsbjerg og K. Friis (red.):Skrivelyst og læring. Dansk Psykologisk ForlagDenne artikel er blevet læst af mange som en første introduktion til sprogbaseret undervisning med SFL. Dens fokus er undervisning som en kæde af sprogbrugssituationer, dvs. at det der kommer ud af en aktivitet er det som eleverne skal bruge som start på næste, altså aktiviteternehænger sammen som en kæde. Den viser også, hvor vigtigt det er at eleverne aldrig kastes ud i noget som de ikke har adgang til at vide noget om.​​​

VI ANBEFALER

Bøger om SFL

"Sprog i skole" handler om fagsprog i skolen på tværs af fagene. Bogen har fokus på sproglige redskaber som kan indfange hvordan faglig betydning skabes - med udgangspunkt i elev- og lærebogstekster fra matematik, natur/teknik, biologi, geografi, fysik/kemi, historie, hjemkundskab, samfundsfag, dansk, kristendomskundskab. Undervejs lægges der op til diskussioner om hvordan læsning, sprog og faglighed kan integreres i en sprogbaseret og genreorienteret undervisning.

Det naturfaglige sprog er meget anderledes end det eleverne møder og anvender i deres hverdag, og det adskiller sig på mange måder fra sprogbrugen i skolens andre fag.
Ind i naturfag introducerer til en måde at arbejde med skriftsprog i naturfag på som er integreret i en undersøgende og engagerende naturfagsundervisning.

Fagsprog i naturfag gennemgår de naturfaglige genrer (undersøgelse, klassifikation, argumentation osv.) og viser, hvordan læreren kan opbygge elevernes kendskab til sproglige mønstre og strukturer. Det indebærer for eksempel analyser af naturfaglige teksters struktur, sprog og visuelle udtrykpræsentation af den systemisk-funktionelle sprogmodel som teoretisk grundlag for elevers aktive brug af fagsprogstilladsering

"Lad sproget bære" er en velstruktureret og konkret indføring i genrepædagogikken, hvis mål er at give eleverne en større bevidsthed om de sproglige træk, der kendetegner forskellige tekstgenrer og fag. Grundbogen "Lad sproget bære" støtter folkeskolelæreren til at hjælpe eleverne til i at udvikle et kundskabs- og skolerelateret sprog.

Genrepædagogik og andre nye veje i læse- og skriveundervisningen samler en række forsknings- og udviklingsarbejder fra og omkring læseforskningsmiljøet på VIA University College.Bogen præsenterer dermed ny viden om læse- og skrivepædagogik, en viden der er udviklet og afprøvet i et tæt samarbejde med den undervisningspraksis, som forskernes projekter er knyttet til. 

Styrk sproget, styrk læringen er en håndbog til alle lærere og studerende på læreruddannelsen, der gerne vil rustes bedre til arbejdet med elever med dansk som andetsprog.Bogen bygger på den nyeste internationale forskning i andetsprogspædagogik, som forfatteren levende illustrerer med sine egne erfaringer som både lærer og læreruddanner.

This book showcases interviews with nine women who have made pioneering contributions to social semiotics and systemic functional linguistics (SFL), highlighting how these women have taken the discipline into new and innovative directions, and the enduring impact of their work.

Litteratur på dansk - Inddelt i fag

Systemisk Funktionel Lingvistik

Andersen, T.H. & A.E.M. Holsting (2015): Teksten i grammatikken. Odense Universitetsforlag.

SFL og undervisning generelt

Gibbons, P. (2016): Styrk sproget, styrk læringen. Sproglig udvikling og stilladsering i flersprogede klasserum. 2. udgave. Samfundslitteratur.

Gibbons, P. (2010): Læring gennem samtale. Unge Pædagoger 5.

Johansson, B. & A.S. Ring (2015): Lad sproget bære. Genrepædagogik i praksis. 2. udg. Akademisk Forlag. 

Jones, P. & B. Derewianka (2016): Udviklingen af genrepædagogik i Australien. I: Genrepædagik. Sprogforum nr. 63.

Kabel, K. (2021): Fagspecifik literacy - når elever skaber betydning. I: S.K. Knudsen & L. Wulff (red.): Kom ind i sproget. 2. udg. Akademisk Forlag.

Kabel, K. (2014): Ord på! Sprogbaseret undervisning i fag. Dafolo.

Kabel, K., R. Mulvad & J. Bremholm (2010): Evaluering af fagsprog. Nordand 2010 (2).

Kress, G. (2012): Materialiseret meningsskabelse: Tanker om literacy, læsning og skrivning i konteksten af multimodal kommunikation. Viden om læsning, nr. 12.

Krogh, T.K. & R. Mulvad (2012): Ud i skoven med skriften. I: S. Madsbjerg & K. Friis (red.): Skrivelyst i børnehaven. Dansk Psykologisk Forlag.

Love, K. & S. Humphrey (2013): Responsgenrer i skoleundervisningen: Sproget i arbejde. Viden om læsning, nr. 13.

Meidell Sigsgaard, A.-V. (2021): Samtale og interaktion i undervisningen. I: S.K. Knudsen & L. Wulff (red.): Kom ind i sproget. 2. udg. Akademisk Forlag. 

Meidell Sigsgaard, A.-V. (2013): Fælles konstruktion - stilladserende tale i skriveundervisningen. I: S. Madsbjerg & K. Friis (red.): Skrivelyst i fagene. Dansk Psykologisk Forlag.

Meidell Sigsgaard, A.-V. & S.K. Jacobsen (2024): Stilladsering er en superpower! Københavnerstudier i tosprogethed. I: Sprog på dagsordenen: Languages on the Agenda. Studier i parallelsproglighed bind C18. Københavns Universitet. Det Humanistiske Fakultet.

Meidell Sigsgaard, A.-V. & S.K. Jacobsen (2021): Semantiske bølger – analytisk redskab og didaktisk princip.I: S. K. Knudsen & L. Wulff (red): Kom ind i sproget. 2. udg. Akademisk Forlag.

Meidell Sigsgaard, A.-V. & S.K. Jacobsen (2020): At bølge i en akademisk analyse. Globe: A Journal of Language, Culture and Communication, 10. Aalborg: Aalborg University Press. 

Mulvad, R. (2017): Sprogbaseret pædagogik – genrepædagogik. Sprogforum, nr. 63.

Mulvad, R. (2016): Sprogbaseret pædagogik – genrepædagogik. I: Genrepædagik. Sprogforum nr. 63.

Mulvad, R. (2015): Hvornår er en elevtekst god? I: A. Golden & E. Selj (red.)- Skriving på norsk som andrespråk. Cappelen Damm Akademisk.

Mulvad, R. (2014): Sprog og læring. Literacy: sprog og læring. KvaN 99.

Mulvad, R. (2013): Hvad er genre i genrepædagogikken? Kære genre – hvem er du? Viden om Læsning, nr. 13.

Mulvad, R. (2013): Hvorfor fortjener fagtekster særlig opmærksomhed? I: M.R. Abildgaard & S. Hammershøi (red.): Læsning og skrivning i alle fag. Dafolo.

Mulvad, R. (2012): Faglig læsning. I: H.J. Kristensen & P.F. Laursen (red.): Gyldendals Metodehåndbog. Gyldendal.

Mulvad, R. (2012): SFL-baseret pædagogik – varianter og udviklinger. I: T.H. Andersen & M. Boeriis (red.): Socialsemiotik i Norden. Syddansk Universitetsforlag.

Mulvad, R. (2012): Sprog i skole. Læseudviklende undervisning i alle fag. 2. udgave. Akademisk Forlag.

Mulvad, R. (2012): Sprog i skole – om at integrere arbejde med sprog i fagenes didaktik. Sproget i skolen. KvaN nr. 94.

Maagerø, E. (2015): Om at læse på sætningsniveauet. I: E. Maagerø & E.S. Tønnessen (red.): At læse i alle fag. 2. oplag. Klim.

Maagerø, E. (2012): Så mange måder at skabe mening på – Multimodale tekster. I: M.R. Abildgaard & S. Hammershøi (red.): Læsning og skrivning i alle fag. Dafolo.

O’Halloran, K. & V.L. Fei (2011): Dimensioner af multimodal literacy. Viden om læsning, nr. 10. 

Rose, D. (2016): Demokratisering af klasseværelset. I: K. Bock, M.V. Christensen, D.V. Eggersen, N.B. Gøttsche & M. Rydén (red.): Genrepædagogik og andre nye veje i læse og skriveundervisningen. Hans Reitzels Forlag.

Polias, J. (2011): Samarbejde mellem engelsklærere og faglærere. Aktuelle forandringer I den pædagogiske praksis. Viden om Læsning, nr. 9.

Rose, D. (2016): Integrering af læsning og skrivning i skolens fag. I: Genrepædagik. Sprogforum nr. 63.

Schleppegrell, M.J. (2004): The Language of Schooling. A Functional Linguistics Perspective. Routledge. 

Thygesen, R. & K.L. Berge (2013): Skrivelyst - en vigtig del af elevens personlige udvikling og alle fags ansvar. I: S. Madsbjerg & K. Friis (red.): Skrivelyst i fagene. Dansk Psykologisk Forlag.

Undervisningsministeriet: Inspirations- og vejledningsmaterialer. UCC og VIA. Styrelsen for It og Læring. http://www.emu.dk

Østergaard, A.M. & G. Kjær (2013): Inklusionens didaktik. Dafolo.

Østergaard, W. (2021): Registerkontinuum - et værktøj til planlægning og refleksion. I: S.K. Knudsen & L. Wulff (red.): Kom ind i sproget. 2. udg. Akademisk Forlag.

Dansk

Bock, K. (2017): Fra slugte nåle til liv på børnehjem: SFL-baseret undervisning med afsæt i autobiografiske tekster. I: K. Bock, M.V. Christensen, D.V. Eggersen, N.B. Gøttsche & M. Rydén (red.) (2017): Genrepædagogik og andre nye veje i læse og skriveundervisningen. Hans Reitzels Forlag. 

Bock, K. (2011): Nye spilleregler for sprog i dansk - det funktionelle paradigme i danskundervisningen på læreruddannelsen. I: M.V. Christensen & L.M. Daugaard (red.): Sprog på spil: At sætte viden om sprog i spil i profession og uddannelse. Hans Reitzels Forlag.  

Bock, K. & S.K. Jacobsen (2020): Grammatikundervisning på tværs af sprog. Viden om Literacy, nr. 27.  https://www.videnomlaesning.dk/tidsskrift/tidsskrift-nr-27-grammatik-i-kontekst/ 

Christensen, M.V. (2017): Genrepædagogik i grundskolen – Sølystskolen 2009-2016. Sprogforum, nr. 63.

Christensen, M.V. (2014): Skrivning i skolen – undervisning i tekster og kommunikation. I: N. Mølgaard & B. B. Carlsen (red.): Lærerprofiler i dansk. 3. Samfundslitteratur.

Christensen, M.V. (2013): Genrer – betyder de noget i praksis? Viden om læsning, nr. 13.

Christensen, M.V. & K. Bock (2011): Nye spilleregler i dansk: Det funktionelle paradigme i danskundervisningen på læreruddannelsen. I: M.V. Christensen & L.M. Daugaard (red.): At sætte viden om sprog i spil i profession og uddannelse. ViaSystime. 

Christensen, M.V. & I. Maibom (2012): En fabelagtig fornemmelse for sprog: Genrepædagogik i 3. Klasse. I: L.M. Daugaard & M.V. Christensen (red.): At sætte viden om sprog i spil i profession og uddannelse. ViaSystime.

Jensen, S. &  A. Krenzen (2018): Fagligt løft til læsesvage elever i udskolingen gennem fælles, fokuseret tekstlæsning. Viden om læsning, nr. 24.

Kabel, K. (2016): Danskfagets litteraturundervisning. Et casestudie af elevers skriftsproglige måder at skabe stillingtagen på i udskolingen. Aarhus Universitet. DPU. Ph.d.afhandling http://edu.au.dk/fileadmin/edu/phdafhandlinger/Ph.D_Kristine_Kabel.pdf

Kabel, K. (2012): Et sprog til at tale om litteratur: fra love <3 til fagligt værdsatte diskurser. I: D. Østergren-Olsen & L. Herholdt (red.): Litteraturlyst og læring. Dansk Psykologisk Forlag.

Kabel, K., M.A. Nielsen & A.K. Partsch (2014): Ord på! Litteratur. Dafolo.

Langkjær, H. & R. Mulvad (2011): På tur til Odense Zoo – et undervisningsforløb med kommentarer. DANSK 3/2011.

Mulvad, R. (2008): Hvad betyder på? – semantik, grammatik og læseforståelse. Viden om Læsning, nr. 4.

Mulvad, R. (2002): Et ord flyver op. Skriftlighed. Undervisningsbog. Elevfagbog. Lærervejledning. Alinea.

Mulvad, R. (2002): Kommer tid – kommer sprog. Sproglære. Undervisningsbog. Elevfagbog. Lærervejledning. Alinea.

 

Dansk som andetsprog

Hammond, J. (2012): Mundtlig sprogudvikling som en bro til literacy: Stilladsering af læring hos australske elever med engelsk som andetsprog. Viden om læsning, nr. 12.

​Jørgensen, A.U. & Nielsen, J.K. (2026): Genrepædagogik på Sprogcentrene – hvordan kommer man i gang? I: Genrepædagik. Sprogforum nr. 63.

Meidell Sigsgaard, A.-V. (2015): Demokrati og semantiske bølger i andetsprogsundervisningen. Viden om literacy, nr. 18.

Meidell Sigsgaard, A.-V. (2015): Det kan også blive for hverdagsagtigt: om udviklingen af tosprogede elevers skolesprog i fagundervisningen ved hjælp af det semantiske koordinatsystem og den semantiske bølge. Unge pædagoger, nr. 4. 

Meidell Sigsgaard, A.-V. (2015): Semantisk tyngde og semantisk tæthed i demokratibegrebet: en analyse af undervisning i et dansk som andetsprog og historieforløb i en 5. klasse. Dansk Pædagogisk Tidsskrift t(2).  

Meidell Sigsgaard, A.-V. (2014): "Brug dine egne ord!” – hvordan gør man sig legitim som DSA-elev i historieundervisningen? Sprogforum, nr. 58.

Meidell Sigsgaard, A.-V. (2013): "Hvad skal jeg skrive? – Det må du selv vide…” Udvekslingsstrukturanalyse af samtaler mellem lærere og elever i dansk som andetsprog- og historieundervisning. Nordand, nr. 8.

Meidell Sigsgaard, A.-V. (2010): Min stue, min børnehave. I: Mikkelsen, P. (red): Pædagogisk arbejde med tosprogede børn. Dafolo.

Mulvad, R. (2008): At skrive med funktionel lingvistik. FOKUS – på dansk som andetsprog for voksne, nr. 42.

 

Fremmedsprog

Jacobsen, S.K. (2020): Sprog og indhold hænger sammen – et funktionelt sprogsyn i engelsk. Sproglæreren  3/2020. 

Jacobsen, S.K. (2017): Genrepædagogik i undervisningsfaget engelsk i læreruddannelsen. Sprogforum, nr. 63.

Jacobsen, S.K (2016): Literacy for Begyndere. I: Gregersen, A.S. (red.): Tidlig Sprogstart i Skolen. Samfundslitteratur: http://samfundslitteratur.dk/bog/tidlig-sprogstart-i-skolen 

Jacobsen, S.K. (2013): Snyd eller stilladsering? - om læsning og skrivning i fremmedsprog. I: D. Østergren-Olsen & L. Herholdt (red.): Litteraturlyst og læring. Dansk Psykologisk Forlag.

Jacobsen, S. K. & Jensen, B. F. (2020): Design af læremidler til engelskundervisningen på  mellemtrinet. Learning Tech, 5(8). https://doi.org/10.7146/lt.v5i8.119778 

Jacobsen, S.K. & A.K. Kryger (2015): Reading 2 Learn Mr. Fox. Sproglæreren, nr. 1/2015. 

Jacobsen, S.K. & M. Olsen (2015): Kompetenceområder i sprogfagene - engelskfaget i et didaktisk perspektiv. I: A.S. Gregersen (red.): Sprogfag i forandring: pædagogik og praksis. 2. udg. Samfundslitteratur.

Jacobsen S.K., M. Olsen & K. Søgaard (2017): Let's get started! Engelsk med billedbøger i indskolingen. Samfundslitteratur.

Jacobsen, S.K. & R.L Revier (2024): Fra aktivister til aktivisme: Faglig bearbejdning i udskolingens engelskundervisning, Sprogforum, nr. 76.

Jacobsen, S.K. & R.L. Revier (2024): Faglig Kommunikation i Engelsk – et forløb om activism. https://viden.ncff.dk/ncff/faglig-kommunikation

Jacobsen, S.K. & J. von Holst-Pedersen (2013): Sprog på skrift – Faglig læsning og skrivning i fremmedsprog. I: M.R. Abildgaard & S. Hammershøi (red.): Læsning og skrivning i alle fag. Dafolo.

Mulvad, R. (2010): Faglig læsning på fremmedsprog. PS Praktisk Sprog. Tidsskrift for undervisere i fremmedsprog 3/2010.

Mulvad, R. (2010): Faglig læsning – sproglig udvikling og sprogtilegnelse. Sproglæreren 4/2010.

Polias, J. (2011): Samarbejde mellem engelsklærere og faglærere. Aktuelle forandringer I den pædagogiske praksis. Viden om Læsning, nr. 9.

 

Naturfag

Christensen, T. (2018): Notatteknik og tekstlæsning i naturfag i udskolingen: Reading to learn- metoden som udgangspunkt. Viden om læsning, nr. 24.

Christensen, T.: Detailed reading i biologi, video, https://www.youtube.com/watch?v=8v0MSeu1DOc 

Christensen, T.: Detailed reading i biologi, oplæg på Veje til læsning https://www.youtube.com/watch?v=84pZhmh4YAw

Derewianka, B. (2016): Vilde med sten – indskolingsbørn på opdagerfærd i geologiens sprog. I: K. Bock, M.V. Christensen, D.V. Eggersen, N.B. Gøttsche & M. Rydén (red.): Genrepædagogik og andre nye veje i læse- og skriveundervisningen. Hans Reitzels Forlag.

Jacobsen, G.K. & R. Mulvad (2024): Hvorfor skal vi læse og skrive i naturfag? Naturfagsdidaktiske nuancer, episode 4. Podcast. https://share.transistor.fm/s/08f69ca7

Jacobsen, G.K. & R. Mulvad (2024): Tekstanalyse af naturfaglige tekster. Video, BigBang 24 https://bigbangkonferencen.dk/bb_video/tekstanalyse-af-naturfaglige-tekster/ og præsentationen: file:///Users/ruthmulvad/Downloads/65fbecf94fe5b-6.pd

Jacobsen, G.K. & R. Mulvad (2022): Progressionsplan https://www.akademisk.dk/skole-og-laering/didaktik/produkt/didaktikserien/ind-i-naturfag

Jacobsen, G.K. & R. Mulvad (2023): Lærte de noget? Kommentar til Mette Fredslund, Louise Laursen, Stine Thygesen, Hilde Ulvseth & Maria Christina Secher: “Systematiseret klassekammerathjælp i natur/teknologi – en materiel-dialogisk tilgang”, MONA, 2023(2) MONA, 2023 (3). https://tidsskrift.dk/mona/article/view/139992/184000

Jacobsen, G.K. & R. Mulvad (2022): Ind i naturfag – fra tekster til naturfaglig kompetence. Akademisk Forlag. 

Jacobsen, G.K., R. Mulvad & A.V. Nielsen (2024): Hvert fag, sin forståelse - sit sprog. Sprogforum 76.

Jacobsen, G.K., R. Mulvad & A.V. Nielsen (2024): Undersøgende undervisning i natur/teknologi: læringsmuligheder for alle. https://www.sprogbaseretlaering.dk/

Meidell Sigsgaard, A.-V., D. Lohse & K. Skinhøj (2024): Puslesætninger i natur- teknologiundervisningen: sproglige aktiviteter med fagligt indhold. Sprogforum, 76.

Mulvad, R. (2011): Kan det være sjovt at skrive om havdyr? I: S. Madsbjerg & K. Friis (red.): Skrivelyst og læring. Dansk Psykologisk Forlag.

Maagerø, E. (2013): Skrivelyst i matematik og naturfag. I: S. Madsbjerg & K. Friis (red.): Skrivelyst i fagene. Dansk Psykologisk Forlag.

Polias, J. (2020): Fagsprog i naturfag. At læse, skrive og ’gøre’ videnskab. Akademisk.

 

Matematik

Kabel, K. (2009): Er matematisk samtale bare samtale? Læsning og elevers matematikfaglige sprog. MONA 4/2009.

Maagerø, E. (2013): Skrivelyst i matematik og naturfag. I: S. Madsbjerg & K. Friis (red.): Skrivelyst i fagene. Dansk Psykologisk Forlag.

 

Samfundsfag

Mulvad, R. (2011): I samfundsfag læser eleverne for livet. emu.dk https://emu.dk/sites/default/files/2019-02/GSK.%20Samfundsfag.%20Faglig%20l%C3%A6sning.%20Artikel%20af%20Ruth%20Mulvad.pdf

 

Billedkunst

Mathiesen, F. (2013): Sprog i billeder – Faglig læsning og skrivning i billedkunst. I: M.R. Abildgaard & S. Hammershøi (red.): Læsning og skrivning i alle fag. Dafolo.

 

Håndværk & Design

Kabel, K. (2013): At sætte faglige ord på processen – Faglig læsning og skrivning i håndarbejde. I: M.R. Abildgaard & S. Hammershøi (red.): Læsning og skrivning i alle fag. Dafolo.

 

Madkundskab

Mulvad, R. (2013): Pres de halverede hvidløgsfed gennem en hvidløgspresser – Faglig læsning og skrivning i hjemkundskab. I: M.R. Abildgaard & S. Hammershøi (red.): Læsning og skrivning i alle fag. Dafolo.

Mulvad, R. (2009): Læsning og fagsprog. Hjemkundskabsforeningens blad. Nr. 1 februar 2010. https://www.dropbox.com/scl/fi/g1eufrbhivhrtyvf7locz/Hjemkundskab_bladet-1.pdf?rlkey=yvdmxxze655tfgtwnv1zc8ucx&st=qe1mpg1w&dl=0

 

Idræt

Kofoed, U., R. Mulvad & I. Regnarsson (2021): Fra baller til sædemuskler - sprogbaseret fagundervisning. I: S.K. Knudsen & L. Wulff (red.): Kom ind i sproget. Akademisk Forlag.
 

Systemisk Funktionelt Lingvistik
SFL og undervisning generelt
Dansk
Dansk som andetsprog
Fremmedsprog
Naturfag
Matematik
Samfundsfag
Billedkunst
Håndværk & Design
Madkundskab
Idræt

Litteratur på engelsk

 

SFL

Halliday, M.A.K. (2014): An Introduction to Functional Grammar. Revised by C.M.I.M.Matthiessen. Routledge. 

Andersen, T.H., M. Boeriis, E. Maagerø & E. S. Tønnessen (2015): Social Semiotics. Key Figures, New Directions. Routledge.

Humphrey, S., & S. Feez (2024): Grammar and Meaning. 3rd ed. Petaa. 

Maagerø, E., R. Mulvad, E.S. Tønnessen (2022): Women in social semiotics and SFL, Making a difference. Routledge,

 

SFL og undervisning generelt

Callow, J. (2025): The Shape of Text to Come: How image and text work 2nd edition. Petaa

Derewianka, B. (2024): A New Grammar Companion for Teachers. 3rd edition. Petaa. 

Derewianka, B. (2020): Exploring how texts work. 2nd ed. Petaa. 

Derewianka, B. & P. Jones (2016): Teaching Language in Context. 2nd edition. Oxford. 

Fang, Z. & M.J. Schleppegrell (2008): Reading in Secondary Content Area. A Language-Based Pedagogy. Michigan Teacher Training. 

Halliday, M.A.K. (1993): Towards a language-based learning theory of learning. Linguistics and Education 5. https://lchc.ucsd.edu/mca/Paper/JuneJuly05/HallidayLangBased.pdf

Jones, P., A. Simpson & A. Thwaite (eds) (2018): Talking the Talk: Snapshots from Australian Classrooms. Petaa.

Meidell Sigsgaard, A-V. & Jacobsen, S.K. (2021): Scaffolding the Wave – Preparing teacher students to write their final exam through LCT and SFL. In Language in action: SFL theory across contexts. M. Brisk & M.J. Schleppegrell (eds): Language in Action. SFL Theory across Contexts. Equinox.

de Oliveira, L. & M.J. Schleppegrell (2015): Focus on Grammar and Meaning. Oxford. 

Painter, C., J.R. Martin & L. Unsworth (2024): Reading Visual Narratives. Image Analysis of Children’s Picture Books. Equinox.

Parkin, B. & H. Harper (2018): Teaching with Intent 1. Scaffolding academic language with marginalized students. Petaa. 

Rossbridge, J. & K. Rushton (2010): Conversations About Text 1: Teaching Grammar, Literary Texts. Petaa.

Rossbridge, J. & K. Rushton (2010): Conversations About Text 2: Teaching Grammar, Factual Texts, Petaa.

 

Modersmål: engelsk/dansk

Macken-Horarik, M., K. Love, C. Sandiford & L. Unsworth (2018): Functional Grammatics. Re-conceptualizing Knowledge about Language and Image for School English. Routledge.

Meidell Sigsgaard, A.-V. (2013): Who Knows What? The Teaching of Knowledge and Knowers in a Fifth Grade Danish as a Second Language Classroom. Ph.D. DPU/AU.

Parkin, B. & H. Harper (2019): Teaching with Intent 2. Literature-based literacy teaching and learning. Petaa. 

 

Engelsk - fremmedsprog

​Fogh Jensen, B. & Jacobsen, S. K. (2020): Criteria for designing teaching and learning resources bridging curricular disconnects in English at Danish primary school Level i: Proceedings, IARTEM Conference, Odense, 2019. 

 

Naturfag

Derewianka, B. (1990): Rocks in the Head, in: Carter, R. (ed): Knowledge about Language in the Curriculum. Hodder & Stoughton.  https://hundred-cdn.s3.amazonaws.com/uploads/step/file/1187/Beverly_Derewianka.pdf

Parkin, B. & H. Harper (2018): Teaching with Intent 1. Scaffdolding academic language with marginalized students. Petaa. 

 

Matematik

Fang, Z. & M.J. Schleppegrell (2008): Reading in Secondary Content Area. A Language-Based Pedagogy. Michigan Teacher Training. 

 

Historie

Fang, Z. & M.J. Schleppegrell (2008): Reading in Secondary Content Area. A Language-Based Pedagogy. Michigan Teacher Training. 

Meidell Sigsgaard, A-V. (2015): Researcher Voices: Classroom interactions in a Danish History Classroom. In H. de Silva Joyce & S. Feez (Eds.), Exploring Literacies: Theory, Research and Practice in Applied Linguistics. Palgrave Macmillan.

 

Idræt

Mulvad, R. (2021): From Buttocks to Seminal Muscles: SFL-based Physical Education, in: Brisk, M. E. & M.J. Schleppegrell (eds): Language in Action. SFL Theory across Contexts. Equinox.

OM SFLP

Foreningen hedder Systemisk Funktionel Lingvistik i Professionerne og er grundlagt i 2009.

Bestyrelsen

Foreningen samarbejder internationalt med

  • Nordisk forening for SFL og socialsemiotik

  • European Systemic Functional Linguistics Association

  • Australian Systemic Functional Linguistics Association

  • International Systemic Functional Linguistics Association

Har du spørgsmål, kommentarer eller ønsker medlemskab så brug foreningens kontaktformular 

©2025 by Sprogbaseret læring. 

bottom of page