top of page
Introduktionslitteratur til SFL/socialsemiotik

SFL, systemisk funktionel lingvistik, kan betegnes som en slags betydningsgrammatik, dvs. etbegrebsapparat som kan klarlægge hvordan mennesker konstruerer betydning med fx sprog.

Dette begrebsapparat hviler på en mere overordnet teori om hvordan menneskerkonstruererbetydning ved hjælp af tegn, nemlig socialsemiotik som oversat betyder en teori om tegnsbetydning i sociale sammenhænge.

Teorien kan anvendes på alle slags betydningssystemer, fx sprog, billeder, rum som arkitektur, museer, film, kropssprog osv. SFL, systemisk funktionellingvistik, er begrebsapparatet som bruges til at analysere et betydningssystem med.

SFL er oprindeligt udviklet til analyse af tegnsystemet verbalsprog, men er også udviklet til analyse afmange andre tegnsystemer, især billeder.

 

Her er tre artikler som giver eksempler på hvordan en SFL-baseret undervisning kan se ud.

Fra slugte nåle til liv på børnehjem. SFL-baseret undervisning med afsæt i autobiografiske tekster. Bock, K.(2017).

I: Bock, K., M.V. Christensen, D.V. Eggersen, N.B. Gøttsche og M. Rydén(red.) (2017). Genrepædagogik og andre nye veje i læse og skriveundervisningen. København: HansReitzels Forlag.

I første del af artiklen får du en kort introduktion til hvad det vil sige at arbejde sprogbaseret medSFL i dansk og resten af artiklen kan du så se hvordan det kan se ud i praksis.

Du kan selv lave e ttilsvarende forløb–eller bruge andre tekster.

 

Vilde med sten–indskolingsbørn på opdagerfærd i geologiens sprog. Derewianka, B. (2016).

I: K.Bock, M.V.Christensen, D.V. Eggersen, N.B. Gøttsche og M. Rydén (red.).Genrepædagogik ogandre nye veje i læse-og skriveundervisningen.København: Hans Reitzels Forlag.

 

Denne artikel er god at starte med fordi den helt grundlæggende viser sprogbaseret SFL i praksis:forløbet trin for trin og eksempler på elevtekster skrevet undervejs: lige fra noter fra en ekskursiontil færdige tekster skrevet på klassen. Forløbet er beskrevet med SFL-begrebet register: fraerfaringsbaseret, her og nu-sprog via eksperimenteren til at læse og skrive fagtekster. Artiklen ligger til grund for Deriwiankas sneglemodel som bruges meget i DK

 

Fra baller til sædemuskler–sprogbaseret fagundervisning. Kofoed, U., R. Mulvad & I. Ragnarsson (2021)

I  Knudsen, S.K. & L. Wulff(red.).Kom ind i sproget, 2. udgave. Akademisk.

Artiklen er bygget op omkring et undervisningsforløb i idræt der er tilrettelagt ud fra Derewiankas sneglemodel.

Først får du vist hvordan undervisningen ser ud, derefter følger forklaringer på hvordan sneglemodellen er brugt og til sidst en samlet redegørelse for sneglemodellen som læringsprincip.

Kan det være sjovt at skrive om havdyr? Mulvad, R. (2011)

I: S. Madsbjerg og K. Friis (red.):Skrivelyst og læring. Dansk Psykologisk Forlag

Denne artikel er blevet læst af mange som en første introduktion til sprogbaseret undervisning med SFL. Dens fokus er undervisning som en kæde af sprogbrugssituationer, dvs. at det der kommer ud af en aktivitet er det som eleverne skal bruge som start på næste, altså aktiviteternehænger sammen som en kæde. Den viser også, hvor vigtigt det er at eleverne aldrig kastes ud i noget som de ikke har adgang til at vide noget om.​​​

VI ANBEFALER

Bøger om SFL

"Sprog i skole" handler om fagsprog i skolen på tværs af fagene. Bogen har fokus på sproglige redskaber som kan indfange hvordan faglig betydning skabes - med udgangspunkt i elev- og lærebogstekster fra matematik, natur/teknik, biologi, geografi, fysik/kemi, historie, hjemkundskab, samfundsfag, dansk, kristendomskundskab. Undervejs lægges der op til diskussioner om hvordan læsning, sprog og faglighed kan integreres i en sprogbaseret og genreorienteret undervisning.

Det naturfaglige sprog er meget anderledes end det eleverne møder og anvender i deres hverdag, og det adskiller sig på mange måder fra sprogbrugen i skolens andre fag. Ind i naturfag introducerer til en måde at arbejde med skriftsprog i naturfag på som er integreret i en undersøgende og engagerende naturfagsundervisning.

Fagsprog i naturfag gennemgår de naturfaglige genrer (undersøgelse, klassifikation, argumentation osv.) og viser, hvordan læreren kan opbygge elevernes kendskab til sproglige mønstre og strukturer. Det indebærer for eksempel analyser af naturfaglige teksters struktur, sprog og visuelle udtrykpræsentation af den systemisk-funktionelle sprogmodel som teoretisk grundlag for elevers aktive brug af fagsprogstilladsering

"Lad sproget bære" er en velstruktureret og konkret indføring i genrepædagogikken, hvis mål er at give eleverne en større bevidsthed om de sproglige træk, der kendetegner forskellige tekstgenrer og fag. Grundbogen "Lad sproget bære" støtter folkeskolelæreren til at hjælpe eleverne til i at udvikle et kundskabs- og skolerelateret sprog.

Genrepædagogik og andre nye veje i læse- og skriveundervisningen samler en række forsknings- og udviklingsarbejder fra og omkring læseforskningsmiljøet på VIA University College.Bogen præsenterer dermed ny viden om læse- og skrivepædagogik, en viden der er udviklet og afprøvet i et tæt samarbejde med den undervisningspraksis, som forskernes projekter er knyttet til. 

Styrk sproget, styrk læringen er en håndbog til alle lærere og studerende på læreruddannelsen, der gerne vil rustes bedre til arbejdet med elever med dansk som andetsprog.Bogen bygger på den nyeste internationale forskning i andetsprogspædagogik, som forfatteren levende illustrerer med sine egne erfaringer som både lærer og læreruddanner.

This book showcases interviews with nine women who have made pioneering contributions to social semiotics and systemic functional linguistics (SFL), highlighting how these women have taken the discipline into new and innovative directions, and the enduring impact of their work.

Litteratur

Kender du til litteratur som skal med på listen? Skriv til Ruth Mulvad: rm@inquam.dk

Andersen, T. H. & A.E.M.Holsting (2015): Teksten i grammatikken. Odense Universitetsforlag.

Bock, K. (2017): Fra slugte nåle til liv på børnehjem: SFL-baseret undervisning med afsæt i autobiografiske tekster. I: Bock, K., M.V. Christensen, D.V. Eggersen, N.B. Gøttsche og M. Rydén (red.) (2017): Genrepædagogik og andre nye veje i læse og skriveundervisningen. Hans Reitzels Forlag.

 

Bock, K. (2011): Nye spilleregler for sprog i dansk - det funktionelle paradigme i danskundervisningen på læreruddannelsen. I: M. Vedsgaard Christensen og L. Møller Daugaard (red.): Sprog på spil: At sætte viden om sprog i spil i profession og uddannelse. Hans Reitzels Forlag. 

 

Bock, K. & Jacobsen, S. (2020): Grammatikundervisning på tværs af sprog. Viden om Literacy, nr. 27          https://www.videnomlaesning.dk/tidsskrift/tidsskrift-nr-27-grammatik-i-kontekst/ 

 

Christensen, M.V. (2017): Genrepædagogik i grundskolen – Sølystskolen 2009-2016. Sprogforum, nr. 63.

 

Christensen, M.V. (2013): Genrer – betyder de noget i praksis? Viden om læsning, nr. 13.

 

Christensen, M.V. (2014): Skrivning i skolen – undervisning i tekster og kommunikation. I: N. Mølgaard og B. Bang Carlsen (red.): Lærerprofiler i dansk. 3. Samfundslitteratur.

 

Christensen, M.V. og K. Bock (2011): Nye spilleregler i dansk: Det funktionelle paradigme i danskundervisningen på læreruddannelsen. I: L.M. Daugaard og M.V. Christensen (red.): At sætte viden om sprog i spil i profession og uddannelse. ViaSystime.

 

Christensen, M.V. og I. Maibom (2012): En fabelagtig fornemmelse for sprog: Genrepædagogik i 3. Klasse. I: L.M. Daugaard og M.V. Christensen (red.): At sætte viden om sprog i spil i profession og uddannelse. ViaSystime.

 

Christensen, T. (2018): Notatteknik og tekstlæsning i naturfag i udskolingen: Reading to learn- metoden som udgangspunkt. Viden om læsning, nr. 24.

 

Derewianka, B. (2016): Vilde med sten – indskolingsbørn på opdagerfærd i geologiens sprog. I: K. Bock, M.V.Christensen,

 

D.V. Eggersen, N.B. Gøttsche og M. Rydén (red.): Genrepædagogik og andre nye veje i læse- og skriveundervisningen.

Hans Reitzels Forlag.

 

Fogh Jensen, B. & Jacobsen, S. K. (2020): Criteria for designing teaching and learning resources bridging curricular disconnects in English at Danish primary school Level i: Proceedings, IARTEM Conference, Odense, 2019 

Gibbons, Pauline (2016): Styrk sproget, styrk læringen. Sproglig udvikling og stilladsering i flersprogede klasserum. 2. udgave. Samfundslitteratur.

Gibbons, P. (2010): Læring gennem samtale. Unge Pædagoger 5

Hammond, J. (2012): Mundtlig sprogudvikling som en bro til literacy: Stilladsering af læring hos australske elever med engelsk som andetsprog. Viden om læsning, nr. 12.

 

Jacobsen, G.K. & R. Mulvad (2023): Lærte de noget? Kommentar til Mette Fredslund, Louise Laursen, Stine Thygesen, Hilde Ulvseth og Maria Christina Secher: “Systematiseret klassekammerathjælp i natur/teknologi – en materiel-dialogisk tilgang”, MONA, 2023(2) MONA, 2023 (3)

https://tidsskrift.dk/mona/article/view/139992/184000

 

Jacobsen, G.K. & R. Mulvad (2022): Ind i naturfag – fra tekster til naturfaglig kompetence. Akademisk Forlag. 

Jacobsen, G.K., R. Mulvad A.V.Nielsen (2024): Hvert fag, sin forståelse - sit sprog. Sprogforum 76

Jacobsen, S.K. (2020): Sprog og indhold hænger sammen – et funktionelt sprogsyn i engelsk. Sproglæreren  3/2020 

Jacobsen, S.K. (2013): Snyd eller stilladsering? - om læsning og skrivning i fremmedsprog. I: D. Østergren-Olsen og L. Herholdt (red.): Litteraturlyst og læring. Dansk Psykologisk Forlag.

Jacobsen, S.K. (2017): Genrepædagogik i undervisningsfaget engelsk i læreruddannelsen. Sprogforum, nr. 63.

Jacobsen, S.K (2016): Literacy for Begyndere. I: Gregersen, A.S. (Red.): Tidlig Sprogstart i Skolen. Samfundslitteratur: http://samfundslitteratur.dk/bog/tidlig-sprogstart-i-skolen 

Jacobsen, S. K., & Jensen, B. F. (2020): Design af læremidler til engelskundervisningen på  mellemtrinet. Learning Tech, 5(8). https://doi.org/10.7146/lt.v5i8.119778 

Jacobsen, S.K. og A.K. Kryger (2015): Reading 2 Learn Mr. Fox. Sproglæreren, nr. 1/2015. 

Jacobsen, S.K. og M. Olsen (2015): Kompetenceområder i sprogfagene - engelskfaget i et didaktisk perspektiv. I: A.S. Gregersen (red.): Sprogfag i forandring: pædagogik og praksis. 2. udg. Samfundslitteratur.

Jacobsen S.K., M. Olsen og K. Søgaard (2017): Let's get started! Engelsk med billedbøger i indskolingen. Samfundslitteratur.

Jacobsen, S.K. & R.L Revier (2024): Faglig bearbejdning i udskolingens engelskundervisning, Sprogforum, nr. 76.

Jacobsen, S.K. og J. von Holst-Pedersen (2013): Sprog på skrift – Faglig læsning og skrivning i fremmedsprog. I: M.R. Abildgaard og S. Hammershøi (red.): Læsning og skrivning i alle fag. Dafolo.

Jensen, S. og Krenzen, A. (2018): Fagligt løft til læsesvage elever i udskolingen gennem fælles, fokuseret tekstlæsning. Viden om læsning, nr. 24.

Johansson, B. og A.S. Ring (2015): Lad sproget bære. Genrepædagogik i praksis. 2. udg. Akademisk Forlag. 

Kabel, K. (2017): Fagspecifik literacy - når elever skaber betydning. I: S.K. Knudsen og L. Wulff (red.): Kom ind i sproget. Akademisk Forlag.

Kabel, K. (2016): Danskfagets litteraturundervisning. Et casestudie af elevers skriftsproglige måder at skabe stillingtagen på i udskolingen. Aarhus Universitet. DPU. Ph.d.afhandling http://edu.au.dk/fileadmin/edu/phdafhandlinger/Ph.D_Kristine_Kabel.pdf

Kabel, K. (2014): Ord på! Sprogbaseret undervisning i fag. Dafolo.

Kabel, K., M. A. Nielsen og A. K. Partsch (2014): Ord på! Litteratur. Dafolo.

Kabel, K. (2013): At sætte faglige ord på processen – Faglig læsning og skrivning i håndarbejde. I M.R. Abildgaard og S. Hammershøi (red.): Læsning og skrivning i alle fag. Dafolo.

Kabel, K. (2013): En flyver i ord – Faglig læsning og skrivning i natur/teknik. I: M.R. Abildgaard og S. Hammershøi (red.): Læsning og skrivning i alle fag. Dafolo.

Kabel, K. (2012): Et sprog til at tale om litteratur: fra love <3 til fagligt værdsatte diskurser. I: D. Østergren-Olsen og L. Herholdt (red.): Litteraturlyst og læring. Dansk Psykologisk Forlag.

Kabel, K. (2009): Er matematisk samtale bare samtale? Læsning og elevers matematikfaglige sprog. MONA 4/2009.

Kabel, K., L. Krogsgaard Svarstad og T, Hanghøj (2017): Børns semiotiske erfaringer i relation til Minecraft. Sprogforum, nr. 65, december.

Kabel, K., A. Kruse Partsch og M. Als Nielsen (2014): Ord på! Insekter. Dafolo.

Kabel, K., R. Mulvad og J. Bremholm (2010): Evaluering af fagsprog. Nordand 2010 (2).

Kofoed, U., R. Mulvad & I. Regnarsson (2017): Fra baller til sædemuskler - sprogbaseret fagundervisning. I: S.K. Knudsen og L. Wulff (red.): Kom ind i sproget. Akademisk Forlag. 

Kress, G. (2012): Materialiseret meningsskabelse: Tanker om literacy, læsning og skrivning i konteksten af multimodal kommunikation. Viden om læsning, nr. 12.

Krogh, T.K. og R. Mulvad (2012): Ud i skoven med skriften. I: S. Madsbjerg og K. Friis (red.): Skrivelyst i børnehaven. Dansk Psykologisk Forlag.

Langkjær, H. og R. Mulvad (2011): På tur til Odense Zoo – et undervisningsforløb med kommentarer. DANSK 3/2011.

Love, K. og S. Humphrey (2013): Responsgenrer i skoleundervisningen: Sproget i arbejde. Viden om læsning, nr. 13.

Mathiesen, F. (2013): Sprog i billeder – Faglig læsning og skrivning i billedkunst. I: M.R. Abildgaard og S. Hammershøi (red.): Læsning og skrivning i alle fag. Dafolo.

Meidell Sigsgaard, A. V., D. Lohse & K. Skinhøj (2024): Puslesætninger i natur- teknologiundervisningen: sproglige aktiviteter med fagligt indhold. Sprogforum, 76.

 

Meidell Sigsgaard, A-V. & Jacobsen, S. (2021). Scaffolding the Wave – Preparing teacher students to write their final exam through LCT and SFL. In Language in action: SFL theory across contexts. M. Brisk & M. Schleppegrell (ed.s). Equinox.

 

Meidell Sigsgaard, A.-V. & Jacobsen, S. K. (2021). Semantiske bølger – analytisk redskab og didaktisk princip, In S. K. Knudsen & L. Wulff (red): Kom ind i sproget. 2. udg. Akademisk Forlag.

 

Meidell Sigsgaard, A.-V. & Jacobsen, S. (2020). At bølge i en akademisk analyse. Globe: A Journal of Language, Culture and Communication, 10. Aalborg: Aalborg University Press.

 

Meidell Sigsgaard, A.-V. & Holmen, A. (2018). Kan dansk som andetsprog medtænkes i den tidlige fremmedsprogsundervisning?, In P. Daryai-Hansen & D. Albrechtsen (red): Tidligere Sprogstart – Ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed. Københavns Universitet. www.tidligeresprogstart.ku.dk

 

Meidell Sigsgaard, A.-V. (2017): Samtale og interaktion i undervisningen. I: S.K. Knudsen og L. Wulff (red.): Kom ind i sproget. Akademisk Forlag.

 

Meidell Sigsgaard, A.-V. (2015): Demokrati og semantiske bølger i andetsprogsundervisningen. Viden om literacy, nr. 18.

 

Meidell Sigsgaard, A.-V. (2015): Det kan også blive for hverdagsagtigt: om udviklingen af tosprogede elevers skolesprog i fagundervisningen ved hjælp af det semantiske koordinatsystem og den semantiske bølge. Unge pædagoger, nr. 4.

 

Meidell Sigsgaard, A.-V. (2015): Semantisk tyngde og semantisk tæthed i demokratibegrebet: en analyse af undervisning i et dansk som andetsprog og historieforløb i en 5. klasse. Dansk Pædagogisk Tidsskrif t(2).  

 

Meidell Sigsgaard, A-V. (2015). Researcher Voices: Classroom interactions in a Danish History Classroom. In H. de Silva

Joyce & S. Feez (Eds.), Exploring Literacies: Theory, Research and Practice in Applied Linguistics. Palgrave Macmillan.

 

Meidell Sigsgaard, Anna-Vera (2013):Who Knows What? TheTeaching ofKnowledge and Knowers in a Fifth Grade Danish as a Second LanguageClassroom. Ph.D.DPU/AU

 

Meidell Sigsgaard, A.-V. (2014): "Brug dine egne ord!” – hvordan gør man sig legitim som DSA-elev i historieundervisningen? Sprogforum, nr. 58.

 

Meidell Sigsgaard, A.-V. (2013): "Hvad skal jeg skrive? – Det må du selv vide…” Udvekslingsstrukturanalyse af samtaler mellem lærere og elever i dansk som andetsprog- og historieundervisning. Nordand, nr. 8.

 

Meidell Sigsgaard, A.-V. (2013): Fælles konstruktion - stilladserende tale i skriveundervisningen. I: S. Madsbjerg og K. Friis (red.): Skrivelyst i fagene. Dansk Psykologisk Forlag.

 

Meidell Sigsgaard, A.-V. (2010): Min stue, min børnehave. I Mikkelsen, P. (red). Pædagogisk arbejde med tosprogede børn. Dafolo.

 

Mulvad, R. (2012); From Buttocks to Seminal Muscles: SFL-based Physical Education, in: Brisk, M. E. & M. J. Schleppegrell (eds): Language in Action. Equinox

 

Mulvad, R. (2017). Sprogbaseret pædagogik – genrepædagogik. Sprogforum,  nr. 63.

 

Mulvad, R. (2015): Hvornår er en elevtekst god? I: A. Golden og E. Selj (red.)- Skriving på norsk som andrespråk. Cappelen Damm Akademisk

Mulvad, R. (2014): Sprog og læring. Literacy: sprog og læring. KvaN 99.

 

Mulvad, R. (2013): Hvorfor fortjener fagtekster særlig opmærksomhed? I: M.R. Abildgaard og S. Hammershøi (red.): Læsning og skrivning i alle fag. Dafolo.

 

Mulvad, R. (2013): Pres de halverede hvidløgsfed gennem en hvidløgspresser – Faglig læsning og skrivning i hjemkundskab. I: M.R. Abildgaard og S. Hammershøi (red.): Læsning og skrivning i alle fag. Dafolo.

 

Mulvad, R. (2013): Hvad er genre i genrepædagogikken? Kære genre – hvem er du? Viden om Læsning, nr. 13.

 

Mulvad, R. (2012): Sprog i skole. Læseudviklende undervisning i alle fag. 2. Akademisk Forlag.

 

Mulvad, R. (2012): SFL-baseret pædagogik – varianter og udviklinger. I: T.H. Andersen og M. Boeriis (red.): Socialsemiotik i Norden. Syddansk Universitetsforlag.

 

Mulvad, R. (2012): Faglig læsning. I: H.J. Kristensen og P.F. Laursen (red.): Gyldendals Metodehåndbog. Gyldendal.

 

Mulvad, R. (2012): Sprog i skole – om at integrere arbejde med sprog i fagenes didaktik. Sproget i skolen. KvaN nr. 94.

 

Mulvad, R. (2011): Kan det være sjovt at skrive om havdyr? I: S. Madsbjerg og K. Friis (red.): Skrivelyst og læring. Dansk Psykologisk Forlag.

 

Mulvad, R. (2010): Faglig læsning – sproglig udvikling og sprogtilegnelse. Sproglæreren 4/2010.

 

Mulvad, R. (2010): Faglig læsning på fremmedsprog. PS Praktisk Sprog. Tidsskrift for undervisere i fremmedsprog 3/2010.

 

Mulvad, R. (2009): Læsning og fagsprog. Hjemkundskabsforeningens blad. Nr. 1 februar 2010. https://www.dropbox.com/scl/fi/g1eufrbhivhrtyvf7locz/Hjemkundskab_bladet-1.pdf?rlkey=yvdmxxze655tfgtwnv1zc8ucx&st=qe1mpg1w&dl=0

 

Mulvad, R. (2008): Hvad betyder på? – semantik, grammatik og læseforståelse. Viden om Læsning, nr. 4.

 

Mulvad, R. (2008): At skrive med funktionel lingvistik. FOKUS – på dansk som andetsprog for voksne, nr. 42.

 

Mulvad, R. (2002): Et ord flyver op. Skriftlighed. Undervisningsbog. Elevfagbog. Lærervejledning. Alinea.

 

Mulvad, Ruth (2002): Kommer tid – kommer sprog. Sproglære. Undervisningbog. Elevfagbog. Lærervejledning. Alinea.

 

Maagerø, E. (2013): Skrivelyst i matematik og naturfag. I: S. Madsbjerg og K. Friis (red.): Skrivelyst i fagene. Dansk Psykologisk Forlag.

 

Maagerø, E. (2015): Om at læse på sætningsniveauet. I: E. Maagerø og E.S. Tønnesen (red.): At læse i alle fag. 2. oplag. Klim.

 

Maagerø, E. (2012): Så mange måder at skabe mening på – Multimodale tekster. I: M.R. Abildgaard og S. Hammershøi (red.): Læsning og skrivning i alle fag. Dafolo.

 

Maagerø, E., R. Mulvad, E.S.Tønnesen ( 2022): Women in social semiotics and SFL, Making a difference. Routlegede,

 

O’Halloran, K. og V.L. Fei (2011): Dimensioner af multimodal literacy. Viden om læsning, nr. 10.

 

Polias,J. (2020): Fagsprog i naturfag. At læse, skrive og ’gøre’ videnskab. Akademisk.

 

Polias, J. (2011): Samarbejde mellem engelsklærere og faglærere. Aktuelle forandringer I den pædagogiske praksis. Viden om Læsning, nr. 9.

 

Rose, D. (2016): Demokratisering af klasseværelset. I: K. Bock, M.V. Christensen, D.V. Eggersen, N.B. Gøttsche og M. Rydén (red.): Genrepædagogik og andre nye veje i læse og skriveundervisningen. Hans Reitzels Forlag.

 

Thygesen, R. & K.L. Berge (2013): Skrivelyst - en vigtig del af elevens personlige udvikling og alle fags ansvar. I: S.

 

Madsbjerg og K. Friis (red.): Skrivelyst i fagene. Dansk Psykologisk Forlag.

Undervisningsministeriet: Inspirations- og vejledningsmaterialer. UCC og VIA. Styrelsen for It og Læring. http://www.emu.dk

 

Østergaard, A.M. og G. Kjær (2013): Inklusionens didaktik. Dafolo.

 

Østergaard, W. (2017): Registerkontinuum - et værktøj til planlægning og refleksion. I: S.K. Knudsen og L. Wulff (red.): Kom ind i sproget. Akademisk Forlag.

Kender du til litteratur som skal med på listen? Skriv til Ruth Mulvad: rm@inquam.dk

bottom of page